Foto: Jakub Orzechowski/Agencja Gazeta [www.lublin.wyborcza.pl/lublin/]

 

Przemysław Czarnek podczas wieczoru wyborczego PiS w Lublinie – 13 października 2019

 

 

Dziś na portalu Prawo.pl zamieszczono artykuł Moniki Sewastianowicz, zatytułowany „Polska szkoła wstanie z kolan. Minister zapowiada koniec pedagogiki wstydu”. Oto jego obszerne fragmenty:

 

Na pewno trzeba ostatecznie skończyć z pedagogiką wstydu, do jakiej nas wpędzano w ciągu ostatnich dziesięcioleci III RP. Mamy zbyt mało informacji i wiedzy na temat naszych wybitnych przodków, naszych wybitnych twórców naszej kultury – mówił minister nauki Przemysław Czarnek w wywiadzie dla radia Opole.

 

Mamy naprawdę ogromne dziedzictwo kultury, które jest w Polsce nieznane. Wczoraj mieliśmy 57. rocznicę śmierci ostatniego żołnierza niezłomnego, który na polu bitwy poległ z rąk oprawców komunistycznych. To był Józef Franczak. Ile osób w Polsce zna ten fakt? My mamy prawo być dumni z naszej przeszłości, a duma z naszej przeszłości jest fundamentem do tego, abyśmy pięknie rozwijali naszą przyszłość – stwierdził minister Czarnek.

 

Minister pozytywnie ocenił reformę edukacji i likwidację gimnazjów, podkreślając, że ich stworzenie mogło przyczynić się do pogłębienia problemów młodzieży. – Mam znajomego, który jest psychiatrą dziecięcym w Lublinie i on stawia tezę w sposób absolutnie jasny jako praktyk z kilkudziesięcioletnim doświadczeniem. To jest ten moment, kiedy zaczęły uczyć gimnazja i kiedy dzieci zaczęły przechodzić ze szkół podstawowych do gimnazjów w wieku 12 lat. Obniżyła się wtedy o trzy lata ta granica wieku, w którym dokonywało się pewne uwolnienie – mówił.[…]

 

Według ministra Czarnka należy się też pochylić nad podstawami programowymi stworzonymi za rządów Anny Zalewskiej. Zaznaczył, że niektóre środowiska zgłaszają zasadne – jego zdaniem – uwagi, że materiał w szkołach jest zbyt obszerny. Zapewnił, że resort będzie przeprowadzać zapowiadane reformy w sposób ewolucyjny nie rewolucyjny.

 

-Żadnej rewolucji nie będzie. Będzie dialog i współpraca z środowiskami nauczycielskimi, organizacjami związkowymi i rodzicami. (…) To wszystko już zaczyna się dziać. Te zespoły już powstają. Nie będzie rewolucji, będzie ewolucja i dialog – mówił Czarnek […]

 

 

Cały artykuł „Polska szkoła wstanie z kolan. Minister zapowiada koniec pedagogiki wstydu” – TUTAJ

 

 

Źródło: www.prawo.pl/oswiata/

 

 

x           x           x

 

 

Dla udokumentowania powyższej informacji udostępniamy materiał ze strony Radia Opole, zatytułowany Magdalena Ogórek rozmawia z prof. Przemysławem Czarnkiem, ministrem edukacji i nauki”. Przytaczamy fragmenty tego tekstu – głównie ze względu na „wprowadzenie w problematykę wywiadu”, w wykonaniu owej gwiazdy TVP:

 

W cyklu „Prosto z sejmu” Magdalena Ogórek rozmawiała z profesorem Czarnkiem m.in. o zmianach programowych, innym rozłożeniu akcentów w polskiej edukacji, połączeniu ministerstw edukacji i nauki, wprowadzaniu reform, a także nauce zdalnej.

 

-Cofnijmy się trochę w czasie. Dawno temu była reforma 6 latków, potem do szkoły weszła „testomania”, tworzyły się korposzkoły, potem rugowano przedmiot historii i bardzo często zdarzało się, że uczniowie bezradnie rozkładali ręce, bo nie mają bladego pojęcia o starożytności albo mają śladowe informacje o historii II Wojny Światowejmówiła redaktor Magdalena Ogórek.

 

Później zaczęto szukać klucza do rozwiązywania testów po to, by część szkół stała się w końcu wylęgarnią nerwic u dzieci. I to dziedziczy w 2015 roku rząd PiS. Część rzeczy udało się odrobić i pytam o ocenę tego, ale też powstaje pytanie o to, co pozostaje do zrobienia?mówiła Ogórek.

 

Ja przed chwilą skończyłem spotkanie ze studentami NZS-u i oni mówili to co Pani. Spośród wielu problemów wskazują na dwa najważniejsze. To pomoc psychologiczna, która jest bardziej potrzebna niż kiedyś i ona wynika z pewnego systemu edukacji, który był serwowany im jako dzieciom i uczniom w poprzednich latach. To też braki w wiedzy, choćby tej historycznej. Oni zwracali uwagę bardziej na historię XX wieku, bo starożytność i średniowiecze to są okresy historyczne, które są przerabiane w szkołach na początku, ale kuleje wiedza co do XX wieku, zwłaszcza lat powojennychmówił minister Czarnek. […]

 

 

Więcej, w tym możliwość wysłuchania owego wywiadu – TUTAJ

 

 

 

Źródło: www.radio.opole.pl

 



Zostaw odpowiedź