W minioną sobotę (9 maja) na blogu „Zakręcony Belfer” dobrze nam znana nauczycielka j. polskiego w szkołach „Mikron” w Łodzi – Asia Krzemińska zamieściła tekst „Oceny, oceny, oceny”. Oto jego obszerne fragmenty i link do źródła z pełną jego wersją:
Zdalne nauczanie nauczyło mnie wielu rzeczy. Tego, że nie powinnam uczyć własnych dzieci. Że rozmowa jest ważniejsza, niż rozwiązanie dziesiątej, piętnastej czy dwudziestej karty pracy. Nauczyło mnie też, a właściwie uświadomiło jeszcze mocniej coś, co od dawna przeczuwałam: oceny są bezsensu
Po co nam oceny?
Od jakiegoś czasu stosuję się do zasad oceniania kształtującego. Kolejny rok zauważam, że przynosi to znacznie lepsze efekty, niż szafowanie cyferkami (bez obrazy, to moje doświadczenia, być może Wasze są inne). W trakcie roku noty za konkretne zadania przestały wzbudzać niepotrzebne emocje (stały się tym, czy w założeniu są stopnie szkolne- informacją). Rzadkością są też sytuacje, gdy młody człowiek przychodzi i z błaganiem w oczach prosi o możliwość uzyskania lepszej oceny. Sądzę, że to również jest zasługą pracy z informacja zwrotną i bardzo sobie chwalę (głównie dlatego, że świadczy to o sporej samoświadomości uczniowskiej)…
W czasach zdalnego nauczania kilka rzeczy stało się jeszcze bardziej widoczne niż dotychczas. Po pierwsze to, że uczniom zależy na spotkaniach z drugim człowiekiem. Doceniają możliwość rozmowy nie tylko ze sobą nawzajem, ale również z nauczycielem (o tym, jaka rolę odgrywa teraz ten dorosły napiszę chyba zupełnie osobny wpis, bo to dłuższa historia). Poza tym otrzymałam lekcję pokory, cierpliwości i udało mi się wyjść z własnej strefy komfortu (o czym też powstaje oddzielny tekst).
Po co to wszystko?
Gdzie w tym wszystkim są oceny? Właściwie wszędzie. Wielokrotnie zastanawiałam się już, w jaki sposób, obiektywnie sprawdzić kto i ile umie. Czy klasówki przy włączonych kamerkach to szczyt naszych możliwości (więcej na ten temat przeczytacie w poprzednim <wpisie>)? Mam poczucie, że jednak nie o to chodzi. Przy ogromnym zaufaniu do młodych ludzi i wierze w ich właściwe postępowanie, mam ogromne wątpliwości, co do słuszności takiego rozwiązania. Zaczynam wręcz powątpiewać w to, że nawet w „normalnej” sytuacji prace klasowe są niezbędne i konieczne. Tak wiele można się wszak dowiedzieć, gdy jest się uważnym obserwatorem rzeczywistości. Tak wiele pozostaje w głowach, gdy nie kieruje nami przymus a chęć poznania. […]
Koniec końców za pasem
[…] Zbliża się koniec roku szkolnego. Już za miesiąc z drobnym okładem trzeba będzie wystawić uczniom wiążące noty. Na jakiej podstawie? Tego, co zrobili zanim zaczęła się społeczna izolacja i zwolnić ich tym samym z całego niemal drugiego półrocza? A może tradycyjnie robisz wszystko tak, jak do tej pory robiliśmy? Klasówki, wypracowania, odpytki, kartkówki. Ocena za oceną. Nie jest ważne, czy praca wykonana została samodzielnie, ważne, że są podstawy do przydzielenia „magicznego numerka”. Na tej podstawie, ze spokojem w sercu, możemy bez wahania przyporządkować: niedostateczny, dopuszczający, dostateczny, dobry, bardzo dobry, celujący (niechętnie).
A co by było, gdyby to dzieci same siebie oceniły? Zaproponowały końcowy wynik i go uzasadniły? Czy potrafiłyby być wobec siebie obiektywne i sprawiedliwe? Z moich doświadczeń wynika, że raczej odpowiemy sobie: nie potrafią tego zrobić. No bo co w sytuacji, gdy taki młody człowiek na wyrost? Szkoda, że nie zadajemy sobie innego pytania: a co, jeśli oceni się zbyt nisko? Dlaczego to nie jest dla nas problemem?
Kierując się dobrem moich uczniów postanowiłam oddać im w tym roku głos. Tak wiele nauczyliśmy się od siebie, dlaczego nie wykorzystać tego wszystkiego? Napisałam ankietę, nie pierwszą zresztą, odkąd szkoły są zamknięte i mamy zdalne nauczanie. Poprzednio pytałam o to, czy jak oceniają liczbę i poziom trudności zadań oraz organizację zajęć z języka polskiego. Ważne były dla mnie refleksje dotyczące tego, co im się podoba na naszych lekcjach, a czego nie mieliby ochoty powtórzyć. Wnioski wyciągnęłam, działamy dalej. […]
PS TUTAJ znajdziecie kopię ankiety, którą przesłałam do uczniów. Składa się z trzech segmentów, więc jeśli chcecie zobaczy ją w całości, musicie wypełnić wszystkie. To taki mój mały trik, by dowiedzieć się tego, co dla mnie ważne. Jeśli macie ochotę, wyobraźcie sobie, że zamiast lekcji, oceniacie – TUTAJ
Cały tekst „Oceny, oceny, oceny” – TUTAJ
Źródło: www.zakreconybelfer.pl