Na stronie „Krytyki Politycznej” zamieszczono wczoraj informację, zatytułowaną MSK do ministra edukacji: ‚Chcemy w szkołach nauki o klimacie’”. Oto wprowadzenie redakcji KP i początek tego listu:

 

W odpowiedzi na skandaliczny spot MEN, w którym padają m.in. niezgodne z nauką tezy o zaletach globalnego ocieplenia, przedstawiciele i przedstawicielki Młodzieżowego Strajku Klimatycznego zwrócili się do szefa resortu o interwencję. Młodzi aktywiści domagają się od Dariusza Piontkowskiego, by do podstawy programowej polskich szkół wprowadził obowiązkową i rzetelną edukację klimatyczną. Proszą o to przy wsparciu organizacji społecznych i przedstawicieli nauki w oficjalnym liście, którego treść publikujemy poniżej.

 

Szanowny Panie Ministrze,

w obliczu kryzysu klimatycznego chcielibyśmy i chciałybyśmy podkreślić konieczność wprowadzenia edukacji klimatycznej w naszym kraju. Domagamy się, aby stała się ona ogólnodostępna zarówno dla młodych – w celu wychowania społeczeństwa w świadomości istnienia kryzysu klimatycznego – jak i dla dorosłych – aby zmobilizować ich do działania i w konsekwencji zapobiec szerzeniu się dezinformacji.

 

Domagamy się wdrożenia edukacji klimatycznej do polskich szkół w formie osobnego przedmiotu lub zmian w podstawie programowej. Wymaga to uprzedniego przeprowadzenia kompleksowych szkoleń dla nauczycielek i nauczycieli dotyczących zmiany klimatu.

 

Potrzebujemy edukacji klimatycznej, której program oparty będzie na stanowisku nauki zaaprobowanym przez ONZ. Szczególną uwagę należy zwrócić na raport Międzyrządowego Panelu do spraw Zmiany Klimatu IPCC[1]. Sprzeciwiamy się przekazywaniu ograniczonej, w zdecydowanej większości nieaktualnej i nieporuszającej najważniejszych zagadnień wiedzy o klimacie, która obecnie znajduje się w podstawie programowej.

 

Nasz szczególny niepokój wywołał opublikowany przez MEN materiał edukacyjny dotyczący efektu cieplarnianego, będący częścią programu dla klas VII i VIII szkoły podstawowej. We wspomnianej internetowej lekcji przedstawiane informacje zostały zmanipulowane i pozbawione kontekstu; w filmie, będącym kluczową częścią zajęć, po kolei wymieniane są wady i zalety globalnego ocieplenia. Pomija on jednak największe ze współczesnych zagrożeń związanych ze zmianą klimatu, takie jak wzmożony kryzys uchodźców i uchodźczyń klimatycznych oraz masowe wymieranie gatunków. Opublikowany na stronie epodreczniki.pl materiał edukacyjny swoją treścią mylnie ukazuje ocieplenie klimatu jako zjawisko niosące niemal same pozytywne skutki dla naszej planety. Tym samym przyczynia się do szerzenia i utrwalania błędnych przekonań na temat kryzysu klimatycznego. […]

 

 

Cały materiał ze strony KP MSK do ministra edukacji: ‚Chcemy w szkołach nauki o klimacie’”, zawierający tekst listu, jaki MSK skierował do MEN 22 kwietnia 2020 r. TUTAJ

 

 

Źródło: www.krytykapolityczna.pl

 

 

 

Natomiast w czwartek, 7 maja w2020 r., MSK opublikował na stronie  < PetycjeOBYWATELSKIE >  petycję do ministra Dariusza Piontkowskiego:

 

My, uczniowie i uczennice polskich szkół, jesteśmy pierwszym pokoleniem, które dorasta w czasach kryzysu klimatycznego oraz ostatnim, które może go jeszcze powstrzymać. Już tego lata Polsce grozi największa w historii susza. Czekają nas dalsze pożary i powodzie. A to dopiero początek.

 

Dlatego dzisiaj (08.05.2020) oficjalnie przekazaliśmy list do MEN, w którym domagamy się wdrożenia edukacji klimatycznej do polskich szkół w formie osobnego przedmiotu lub zmian w podstawie programowej oraz kompleksowych szkoleń dla nauczycielek i nauczycieli na temat mechanizmów zmiany klimatu.

 

Edukacja i świadomość społeczna w wielu krajach pomaga walczyć z pandemią COVID-19, a rzetelna i ogólnodostępna edukacja klimatyczna pomoże nam przetrwać w świecie targanym skutkami kryzysu klimatycznego. Chcemy wiedzieć, co naprawdę czeka nas w przyszłości. Chcemy wiedzieć jak mamy walczyć z kryzysem.

 

Celem Ministerstwa Edukacji Narodowej powinno być przygotowanie nas do zmierzenia się z wyzwaniami dzisiejszego świata. Zamiast tego szerzy dezinformację publikując film o “pozytywnych” skutkach globalnego ocieplenia. Po naszych protestach MEN usunęło film, ale to za mało. Żądamy opublikowania wyczerpującej i ogólnodostępnej alternatywy.

 

Prawo do wiedzy jest prawem człowieka. Wspólnie walczmy więc o dostęp do rzetelnej edukacji klimatycznej!

 

 

Na stronie AVAAZ.org PetycjeOBYWATELSKIE można poprzeć tę petycję – TUTAJ

 

 

Źródło: www.secure.avaaz.org/pl

 

 

Natomiast jeszcze wcześniej – 20 kwietnia – na fanpage Młodzieżowego Strajku Klimatycznego zamieszczono inny tekst, także adresowany do MEN:

 

 

                                   DOMAGAMY SIĘ USUNIĘCIA TEJ FARSY ZE STRONY MEN

 

Na swojej stronie internetowej Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało materiały dydaktyczne dla uczniów i uczennic oraz nauczycieli i nauczycielek, na podstawie których powinna być prowadzona lekcja na temat globalnego ocieplenia oraz jego antropogenicznych przyczyn. […]

 

 

Plik pdf z pełną wersją tego tekstu TUTAJ

 



Zostaw odpowiedź