Dziś proponujemy wysłuchanie rozmowy z Zofią Grudzińską, którą przeprowadzili Anna i Robert Sowińscy. Podcast ten został zatytułowany „Autonomia ucznia w systemie edukacji”. Choć dla wielu z nas brzmi to jak edukacyjne science fiction, to warto przypomnieć, że gdy w 1951 roku Stanisław Lem wydał swoich „Astronautów”, zapewne każdy zapytany wtedy człowiek, czy wierzy w to, że za 6 lat Rosjanie wystrzelą pierwszego Sputnika, a za 18 lat Amerykanin będzie chodził po Księżycu, zamiast odpowiedzieć, pewnie popukałby się w głowę…
Wniosek – marzyciele są potrzebni, bo oni inspirują projektantów. I inwestorów. Dlatego także i na stronie „Obserwatorium Edukacji” upowszechnialiśmy, i nadal będziemy upowszechniać, ożywcze wizje polskiej szkoły, w której to nie nauczyciel (nawet bez rózgi w wiaderku z wodą) będzie tym najważniejszym elementem, a właśnie uczeń. I to nie jako „masa”, czy – mówiąc językiem „słusznie minionej epoki” – kolektyw, a jako autonomiczna w swym rozwoju jednostka.
Oto jak na stronie Plandaltonski.pl zapowiedziano ten podcast:
Zapraszamy na wywiad z Zofią Grudzińską, znaną na FB jako Zosia Grudzińska , która w praktyce pedagogicznej stosuje podejście autonomii ucznia, promuje udział uczniów w konstruowaniu programu zajęć i w procesie oceniania własnych postępów. Obecnie uczy w Liceum Startowa w Warszawie. Aktywnie promuje dobre wzorce edukacyjne i działa na rzecz demokratyzacji systemu edukacji – jest współzałożycielką i koordynatorką Ruchu Społecznego Obywatele dla Edukacji oraz wiceprezeską Fundacji Przestrzeń dla Edukacji. Koordynowała prace Zespołu Parlamentarnego ds. Przyszłości Edukacji.
AUTONOMIA jest kluczowa nie tylko dla uczniów – wokół tego tematu będzie toczyła się nasza rozmowa.
Autonomia ucznia w systemie edukacji – rozmowa z Zofia Grudzińską [67’39”] – TUTAJ
A jeśli ktoś woli oglądać niż słuchać – podajemy link do wywiadu na YouTube – TUTAJ
Źródło: www.plandaltonski.pl