Foto:Aleksander Krol [www.dziennikzachodni.pl]

 

W poniedziałek 9 marca z powodu zagrożenia koronawirusem zamknięto dwie szkoły w Rybniku

 

 

Nie ministerstwo edukacji, nie kuratoria oświaty, nie Ośrodek Rozwoju Edukacji, a ”Gazeta Wyborcza” proponuje szkołom  i pracującym w nich nauczycielom sposoby kontynuowania edukacji uczniów na wypadek konieczności długotrwałego zamknięcia szkół z powodu epidemii koronawirusa. Uczyniła to czisiaj artykułem Olgi Woźniak*, zatytułowanym „Nauka w czasach zarazy. Jak się uczyć, kiedy zamkną szkoły? Podpowiadamy”. Oto jego fragmenty i link do pełnej jego wersji:

 

Co będzie, kiedy epidemia koronawirusa doprowadzi do czasowego zamknięcia szkół (jak to się wlaśnie stało np. w Chinach czy we Włoszech)? Dać uczniom ferie, czy jednak jakoś zorganizować uczenie zdalnie? Jak się za to zabrać? […]

 

Na szczęście wciąż jeszcze nie żyjemy w kraju, w którym wszystkie szkoły są centralnie sterowane, i mamy spory wybór narzędzi, które mogą nam się przydać w czasach zarazy. Co więcej – może to być świetny impuls, by sięgnąć po tzw. narzędzia TIK (technologie informacyjno-komunikacyjne), do używania których zobowiązuje nas nawet podstawa programowa. Warto skorzystać, bo wiele firm tworzących edukacyjne apki udostępnia je w wersji premium na czas epidemii koronawirusa. Zrobił tak np. Kahoot czy Google Hangout.

 

 

Matematycy i fizycy na koronawirusa mają Khana

 

Jak się przygotować do lekcji na odległość? Najprostsza sprawa – możemy ze swoją klasą założyć grupę za pomocą jakiegoś komunikatora internetowego, np. Messengera. Będziemy mogli szybko przekazywać sobie informacje.

 

Poza tym mamy nieprzebrane zasoby internetu. Fakt, że wiele jest po angielsku – co ucieszy anglistów – ale każdy przedmiotowiec znajdzie coś dla siebie. Nauczyciele matematyki i fizyki mają cudowną Khan Academy w polskiej wersji językowej (pl.khanacademy.org). […]

 

 

Lekcja na stronie

 

Inny pomysł: można stworzyć dla uczniów projekt na dany temat i zawiesić go w sieci w postaci strony z zadaniami. Może do tego posłużyć np. Google Site, Linoit czy Padlet (tu jest ograniczenie do co do liczby darmowych projektów).[…]

 

 

Sprawdziany online

 

Istnieje bardzo wiele aplikacji do tworzenia interaktywnych zdań, quizów i testów. Dlaczego nasi uczniowie nie mieliby napisać sprawdzianu online? Najbardziej znane to Kahoot czy Quizizz. Są też platformy do testów, ale jednocześnie do uczenia się – tak działa np. Fiszkoteka.pl. Można w niej utworzyć fiszki ze słówkami z angielskiego, z terminami literackimi czy ortograficzne albo z budową komórki roślinnej.

 

A jeśli chcemy odesłać uczniów do zasobów z wiedzą? Mamy do dyspozycji prawdziwe kopalnie gotowych lekcji: Symbaloo.com, Edukator.pl, Tablice.net.pl, LearningApps.org.

 

 

Korepetycje u youtubera

 

No i koniecznie zajrzyjcie na YouTube’a. Z badań przeprowadzonych w 2018 r. przez platformę edukacyjną Brainly wynikało, że połowa polskich uczniów do pomocy w nauce wybiera youtuberów. Dlaczego nie poszukać tam czegoś, co pomoże nauczycielom? […]

 

 

Poszukaj takich jak ty

 

Pomysłów są setki. Kto się czuje zagubiony, powinien zapisać się do facebookowej grupy „Digitalni i kreatywni – nauczyciele z pasją”. Znajdzie tam wiele inspiracji i praktycznych rad od belfrów, którzy używają technologicznych możliwości do tego, by uczenie było ciekawsze. Prowadzący grupę nauczyciel, specjalista od TIK w edukacji Bartek Chyś opowiada o tym wszystkim na darmowych webinariach. […]

 

Czy szkoły zostaną zamknięte? A jeśli tak, to na jak długo? Nie wiem. Ale dopóki jest internet – nie zginiemy.

 

 

Cały artykuł „Nauka w czasach zarazy. Jak się uczyć, kiedy zamkną szkoły? Podpowiadamy”   –   TUTAJ

 

 

Źródło: www.wyborcza.pl

 

*Olga Woźniak – dziennikarka naukowa. Absolwentka Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego (UW) i (pody- plomowo) psychologii.Popularyzuje wiedzę z zakresu nauk przyrodniczych, psychologii, medycyny, językoznawstwa, socjologii. Od 2003 roku do września 2010 roku kierowała działem nauki tygodnika „Przekrój”. Od 2006 do 2009 roku redagowała kwartalnik popularnonaukowy „Przekrój nauki”. Współpracowała z „Polityką”, „Newsweekiem”. Pracowała w Centrum Nauki Kopernik[1]. Właścicielka Prywatnej Szkoły Podstawowej „Eureka”, w której realizuje autorski program nauczania przedmiotów przyrodniczych, a zwłaszcza matematyki. Autorka popularnonaukowej książki dla dzieci pt. „Brud”. Pracuje w dziale nauki (Strefa Nauczyciela) „Gazety Wyborczej”. [Źródło: www.pl.wikipedia.org]



Zostaw odpowiedź