„Gazeta Prawna” zamieściła dziś artykuł Karoliny Nowakowskiej, zatytułowany „Znów gorąco wokół nauczycielskich pensji. Komisja Europejska upomina rząd, Solidarność ma nową propozycję”. Oto jego fragmenty:
[…] W minionym tygodniu Komisja Europejska opublikowała raport „Education and Training Monitor 2019”. We wzmiance poświęconej Polsce, Komisja zauważa, że reforma edukacji spowodowała problemy organizacyjne i finansowe. Do największych wyzwań jakie stoją przed polskim systemem edukacji zostały zaliczone wynagrodzenia nauczycieli oraz rosnący niedobór kadr.
Tymczasem temat płac podnoszą po raz kolejny nauczycielskie związki zawodowe.
–Rząd przyjął projekt przyszłorocznego budżetu. Nie ma w nim podwyżek dla nauczycieli – mówił na konferencji prasowej Sławomir Broniarz, prezes ZNP. […] –Zatem pytamy: Panie premierze, jak tu pracować w szkole, w przedszkolu? Panie premierze, jak tu pracować w szkole i uczyć informatyki, matematyki czy języków obcych za 2 450 zł? – mówił szef ZNP. – Kto ma budować państwo, państwo jak słyszymy dobrobytu i tworzyć klasę średnią, jeśli płace nauczycieli są niższe od pensji minimalnej? – dodał.
O pensjach nauczycieli rozmawiała także „Solidarność”.
[…] Zgodnie z przygotowaną przez Solidarność koncepcją, minimalne stawki wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela powinny zależeć od przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w następujący sposób: dla nauczyciela stażysty miałoby to być 70 proc. przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, dla nauczyciela kontraktowego 85 proc., mianowanego 100 proc., a dyplomowanego 115 proc. W ten sposób nauczyciel stażysta zarabiałby 3210 zł brutto, nauczyciel kontraktowy 3897 zł brutto, mianowany 4585 zł brutto, a dyplomowany 5273 zł brutto. Jak podkreślili zebrani przedstawiciele „S”, są to na razie propozycje, które podlegać będą twardym negocjacjom. […]
Cały artykuł „Znów gorąco wokół nauczycielskich pensji. Komisja Europejska upomina rząd, Solidarność ma nową propozycję” – TUTAJ
Źródło: www.serwisy.gazetaprawna.pl/edukacja/
Raport „Education and Training Monitor 2019” (w oryginale) – PDF – TUTAJ