Joanna Gadomska jest autorką zamieszczonego wczoraj na portalu <SUPERBELFRZY> artykułu, zatytułowanego „Stres a nasz mózg – walka do wygrania”. Uznaliśmy, że skoro podjęty tam problem znany jest z codziennej praktyki szkolnej bardzo wielu nauczycielom, dobrze będzie ten tekst upowszechnić także i na naszej stronie.

 

Oto jego fragmenty i link do pełnej wersji:

 

 

[…] „Szkoła ciągle mnie stresuje, te wszystkie sprawdziany, kartkówki, pytania. Koszmar. Nawet prace domowe, bo nie wiem czy dobrze zrobiłem….”

 

W szkole nie jest lekko, każdego dnia przeżywam jaką kartkówkę, czy pytanie. Zawsze trzeba być przygotowanym. A czasami przez problemy rodzinne, nie mam głowy do nauki. A potem przez problemy w domu, mam problemy w szkole, a gdy są problemy w szkole, to znowu w domu jest mega problem. I to wszystko bardzo mnie stresuje…”

 

Stresuję się maturą, czy zdam, a jak zdam to na ile procent, i czy dostanę się na studia. Bo wie Pani byłabym pierwsza studiującą osobą w rodzinie. Stresuje się, bo nie chce zawieść mojej rodziny….” […]

 

Na stres … mogłabym godzinami krzyczeć, albo płakać, albo jedno i drugie…”

 

 

Czy rozmawialiście kiedyś z uczniami o stresie? Co ich stresuje w życiu osobistym, a co w szkole? Jak sobie radzą ze stresem? Wypowiedzi powyżej są autentyczne, spisane na kartce przez uczniów, w anonimowej ankiecie.

 

Sprawdzian, kartkówka, pytanie przy tablicy, sprawdzanie pracy domowej, spóźniony autobus do szkoły, nienaładowany telefon, śniadanie pozostawione w domu, brak pieniędzy, relacje w klasie z rówieśnikami, złe relacje z nauczycielami, sprzeczka z dziewczyną/ chłopakiem. To najczęstsze wymieniane sytuacje stresujące dla uczniów. Niby nic wielkiego, a jednak. Okazuje się, że uczniowie są grupą, która stresuje się, i to bardzo. […]

 

Czy uczniowie potrafią radzić sobie ze stresem? Okazuje się, że starają się jak tylko mogą – podjadają, lub nie jedzą wcale, izolują się od grupy, a czasami sięgają po różne używki (papierosy chyba najczęściej).

 

 

Od 2005 roku, organizuję w szkole Dzień Mózgu, podczas którego uczniowie mają okazję porozmawiać o pracy mózgu, lepszych i szybszych sposobach na naukę, a także uczestniczyć w kreatywnych warsztatach. W tym roku, po rozmowach z uczniami, szczególną uwagę chciałam poświęcić tematyce stresu. Stąd pojawił się pomysł hasła „Stres a nasz mózg – walka do wygrania”. Jako nauczyciel biologii doskonale wiem, jak funkcjonuje mózg w sytuacji stresującej, krótkotrwałej i długotrwałej. Wiem również, jak młodzież, a także i osoby dorosłe, starają się walczyć ze stresem, niekoniecznie w sposób zdrowy dla swojego organizmu. Niestety, wielu młodych ludzi, w sytuacji stresującej, sięga po alkohol, papierosy, narkotyki, dopalacze lub leki psychotropowe. Poprzez zaplanowane działania chciałam pokazać uczniom jak radzić sobie ze stresem, ale w sposób zdrowy dla siebie. Chciałabym, aby uczeń zrozumiał, że agresja, czy substancje psychoaktywne nie są rozwiązaniem na sytuacje stresowe. Chciałam pokazać również, negatywny wpływ działania narkotyków, alkoholu, papierosów na zdrowie człowieka, z uwzględnieniem wpływu na funkcjonowanie mózgu młodego człowieka.

 

W tym roku, do współpracy zaprosiłam kreatywne i pełne zapału do pracy, nauczycielki z mojej szkołyEwelinę Jankowską, Monikę Kieliszak, Agnieszkę Marciniak, Agnieszkę Rogalską oraz Ewę Wallis. Razem podjęłyśmy się realizacji projektu „Stres a nasz mózg – walka do wygrania”, który początkowo skierowany miał być tylko dla uczniów z ZSEU w Żychlinie. Szybko jednak obiegł całą Polskę i dziś 39 szkół z całej Polski, od Śląska po Pomorze, dołączyło do realizacji tego projektu. […]

 

 

 

Projekt ten jest ciekawym edukacyjnym przedsięwzięciem, ponieważ łączy wielu uczniów i nauczycieli z całej Polski, którzy poprzez wspólną naukę i zabawę zwiększają swoją wiedzę odnośnie właściwych postaw wychowawczych, społecznych i prozdrowotnych. Zdobycie umiejętności walki ze stresem szczególnie cenne będzie w najbliższym czasie dla uczniów klas ósmych szkoły podstawowej oraz uczniów klas trzecich gimnazjum, gdyż to oni w połowie kwietnia zmierzą się z egzaminami, które mają stać się ich biletem wstępu do wymarzonej szkoły ponadpodstawowej/ponagimnazjalnej. W maju natomiast, to młodzież szkól licealnych i techników zmierzy się z egzaminem dojrzałości, czyli egzaminem maturalnym. Poprzez nas projekt chcemy wesprzeć młodych ludzi, aby w sposób zdrowy dla własnego zdrowia potrafili zapanować nad swoim stresem, w tym ważnym dla siebie czasie.

 

 

Cały artykuł „Stres a nasz mózg – walka do wygrania   –  TUTAJ

 

 

Źródło: www.superbelfrzy.edu.pl



Zostaw odpowiedź