Karolina Kępska, prezentująca się jako „trener nauczycieli” napisała 20 lutego na swym blogu tekst, który zdecydowaliśmy się udostępnić dziś naszym czytelnikom ze względu na – w pewnym sensie – prowokacyjny dla dyskursu o roli nauczyciela – temat: „Jeśli nie szkoła, to co?”
Oto jego fragmenty:
[…] A co jeśli ktoś ma już naprawdę dość, ale nie wie, co może robić? Często spotykam się z językowcami, którzy mówią (tak jak i ja kiedyś dokładnie mówiłam): „ale co ja mogę robić? Ja znam tylko język?”. NIEPRAWDA!
Nauczyciel posiada co najmniej 20 (o ile nie wiele, wiele więcej) umiejętności, które może wykorzystać, przekwalifikowując się na inny zawód.
W dalszej części tego tekstu autorka wymienia, jakie to inne zawody mogą wykonywać dotychczasowi nauczyciele, uzasadniając to – zakładanymi hipotetycznie – posiadanymi przez nich kompetencjami. Oto kilka pierwszych z wymienionych takich propozycji:
MANAGER
1.ZARZĄDZANIE LUDŹMI
Nauczyciel, zarządzając klasą, przez lata pracy zdobywa doświadczenie w zarządzaniu nie tylko kilkoma lub kilkunastoma osobami, ale setkami ludzi. Każdego dnia pokazuje uczniom jak wyznaczać cele i do nich dochodzić. Dlatego kierowanie zespołem nie będzie stanowił dla doświadczonego nauczyciela problemu.
2.ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW
Nauczyciele wychowawcy potrafią radzić sobie doskonale ze skomplikowanymi problemami
i często rozwiązują je z powodzenie. Co więcej, nauczyciele potrafią identyfikować problemy, zanim jeszcze rozpęta się huragan. Rozwiązują je w zalążku i nie dopuszczają do katastrofy. To cenna umiejętność dla każdego menadżera.
3.DECYZYJNOŚĆ
Nauczyciele w swojej pracy często muszą podejmować decyzje szybko, potrafią oceniać sytuację,
a także trafnie robić analizę zysków i strat.
MANAGER PROJEKTU:
4.ZARZĄDZANIE CZASEM
Każda lekcja to 45 minut, które musi być doskonale przygotowane i wypełnione, aby nie wkradł się chaos i sytuacja nie wymknęła się spod kontroli. Każdy rok szkolny również posiada organizację pracy, której trzeba się sztywno trzymać, dlatego trzymanie się deadline’ów to dla nauczycieli pestka.
5.KREATYWNOŚĆ
W zespole projektowym, ale też w innych kreatywnych zespołach (marketing, copywriting, reklama, planowanie eventów, etc.), pomysłowość to jedna z najważniejszych cech, generowanie nowych pomysłów, ale też tworzenie czegoś nowego z czegoś starego to domena każdego nauczyciela. Robimy materiały, tworzymy karty pracy, recyclingujemy wszystko, co się da, aby nasi uczniowie mieli atrakcyjne zajęcia. 6.ODPORNOŚĆ NA STRES
Kto jak kto, ale nauczyciele najlepiej wiedzą, jak pracuje się w stresie, pod presją czasu i będąc pod obserwacją. Dodatkowo potrafią rozmawiać z rodzicami, więc są świetnymi negocjatorami, którzy potrafią walczyć o swoje zdanie. Potrafią budować argumentację na poparcie swoich racji równie szybko, jak podejmować ważne decyzje. […]
6.ODPORNOŚĆ NA STRES
Kto jak kto, ale nauczyciele najlepiej wiedzą, jak pracuje się w stresie, pod presją czasu i będąc pod obserwacją. Dodatkowo potrafią rozmawiać z rodzicami, więc są świetnymi negocjatorami, którzy potrafią walczyć o swoje zdanie. Potrafią budować argumentację na poparcie swoich racji równie szybko, jak podejmować ważne decyzje. […]
Dalej wymienia jeszcze: kontroler jakości (sic!), specjalista PR, rzecznik prasowy firmy, obsługa klienta (więc jednak ta przysłowiowa „Biedronka”!), przedstawiciel handlowy. Tekst wieńczy – sformułowana wprost – zachęta do odejścia ze szkoły:
Moje top 10 to jeszcze nie wszystko, nauczyciele mają jeszcze więcej cech przydatnych na rynku pracy, a przed nimi otworem stoją m.in. praca w wydawnictwie: redaktor, korektor, tłumacz; świat szkoleń, coaching; tłumaczenia; doradztwo wszelkiego typu i praca socjalna. Kochani, jeśli już naprawdę, naprawdę macie dosyć, a ktoś mówi Wam „jest Ci źle, to zmień pracę” to po prostu to zróbcie.
Warto spróbować, chociażby po to, by mieć pogląd, czy praca gdzieś indziej jest dla nas odpowiednia, tak fajna, jak ją pokazują, czy da nam tyle samo satysfakcji, co uczenie, czy może nauczycielstwo to nasz jedyny świat. Jedyne, czego Wam potrzeba w tej sytuacji to ODWAGI.
Cały tekst „Jeśli nie szkoła, to co?” – TUTAJ
Źródło: www.karolinakepska.com