Na polskiej stronie projektu Odyseja Umysłu 30 maja zamieszczono taki komunikat:
[…] Na 39. Finałach Światowych Odysei Umysłu w USA, w roku setnego jubileuszu odzyskania przez Polskę niepodległości, nasza reprezentacja okazała się najsilniejsza ze wszystkich, bijąc dotychczasowy rekord i zdobywając łącznie aż czternaście trofeów – w tym cztery złote, trzy srebrne, pięć brązowych i dwie prestiżowe Nagrody Ranatra Fusca za Wybitną Kreatywność.
Aż 23 z 29 drużyn (80%) uplasowało się w pierwszych dziesiątkach w swoich kategoriach
Oto tegoroczni medaliści [według kategorii: problem konkursowy/grupa wiekowa]:
[Pr1/Gr3] 1. miejsce – Ośrodek Twórczej Psychoedukacji DAMB, Gdańsk
[Pr2/Gr1] 1. miejsce – Szkoła Podstawowa nr 199, Łódź
[Pr3/Gr3] 1. miejsce – Szkoła Podstawowa nr 2, Sierakowice
[Pr5/Gr2] 1. miejsce – Ośrodek Twórczej Psychoedukacji DAMB, Gdańsk
[Pr1/Gr2] 2. miejsce & Ranatra Fusca – Laboratorium Twórczości PRYZMAT, Gdańsk
[Pr3/Gr2] 2. miejsce & Ranatra Fusca – Laboratorium Twórczości PRYZMAT, Gdańsk
[Pr5/Gr4] 2. miejsce – Laboratorium Twórczości PRYZMAT, Gdańsk
[Pr2/Gr1] 3. miejsce – Szkoła Podstawowa nr 2, Trzebnica
[Pr2/Gr3] 3. miejsce – Laboratorium Twórczości PRYZMAT, Gdańsk
[Pr3/Gr3] 3. miejsce – III Liceum Ogólnokształcące TOPOLÓWKA, Gdańsk
[Pr4/Gr4] 3. miejsce – Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych, Gdańsk
[Pr5/Gr3] 3. miejsce – V Liceum Ogólnokształcące, Gdańsk.
Źródło: www.odyseja.org
Dwa dni później, 1 czerwca, Dziennik Związkowy (Polish Daily News) – wychodząca bez przerwy od 1908 roku w Chicago, jako organ Związku Narodowego Polskiego, polskojęzyczna gazeta zamieściła taką informację:
Uczennice z Łodzi wygrały Odyseję Umysłu
Uczennice klasy IV ze Szkoły Podstawowej nr 199 im. Juliana Tuwima w Łodzi reprezentowały Polskę na finałach światowego konkursu Odyseja Umysłu zorganizowanych na Iowa State University w miejscowości Ames.
Foto: Ewelina Zaleska [www. dziennikzwiazkowy.com]
Drużyna, w skład której wchodzą Maja Klepczarek, Melania Kubiak, Natalia Mazur, Oliwia Nowak, Basia Olesiejuk, Jagoda Olesiejuk, przygotowana przez Monikę Karkusińską, w problemie drugim w swojej kategorii wiekowej zajęła pierwsze miejsce. Dziewczynki pokonały 45 drużyn z całego świata. Przygotowały przedstawienie w formie pantomimy, do której stworzyły scenariusz, scenografię, muzykę i choreografię, a także skonstruowały urządzenia mechaniczne.
Odyseja Umysłu to program edukacyjny realizowany w formie międzynarodowego konkursu, w którym co roku bierze udział kilkadziesiąt tysięcy uczniów i studentów z całego świata. Celem tego programu jest rozwój zdolności twórczych oraz nauka kreatywnego i krytycznego myślenia. Przed Odyseuszami stawiane są wyzwania, które wymagają łączenia w praktyce wiedzy i wyobraźni, nauki i sztuki, umiejętności manualnych i umysłowych.
Po zakończeniu konkursu młode mistrzynie świata spędziły trzy dni na zwiedzaniu Chicago.
Źródło: www.dziennikzwiazkowy.com/polonia/
Po takim wprowadzeniu nie będzie już dla nikogo zaskoczeniem, że dziś w „Aktualnościach” na stronie UMŁ pojawiła się następująca informacja. Oto jej obszerne fragmenty:
[…] – Zwycięstwo w konkursie Odysei Umysłów to nie lada wyczyn i wyzwanie. Miasto od kilku lat wspiera Odyseuszy. Różne reprezentacje jeździły na finały światowe, ale ten sukces jest niezwykły. To ostateczny dowód na to, że oprócz kształcenia programowego w naszych szkołach mamy wielu znakomitych nauczycieli, którzy wykorzystują swój potencjał, wiedzę, umiejętności, ale też wolny czas, żeby wspierać dzieciaki i pomagać im odnosić sukces – powiedział wiceprezydent Tomasz Trela gratulując mistrzyniom złotych medali i pucharu.
Foto: www. uml.lodz.pl
[…] Czwartoklasistki z Łodzi zmierzyły się z zagadnieniem 2: O co chodzi w Emoji? Dodatkowo, zawodnicy musieli rozwiązać zadanie spontaniczne. – Rozwiązanie problemu głównego zawodniczki przygotowywały przez cztery miesiące i przedstawiły przed zgromadzoną publicznością oraz sędziami w 8-minutowej prezentacji. W ramach zadania spontanicznego dziewczyny musiały, stojąc w czterech kwadratach umieszczonych w sali, strącić jak największą ilość rzeczy rozstawionych wokół przy pomocy dostępnych kartonowych tub oraz elementów typu patyczek, sznurek, tasiemka – opowiada trenerka zwycięskiej drużyny Monika Karkusińska, nauczycielka ze Szkoły Podstawowej nr 199 w Łodzi.
Biorące udział w konkursie dziewczynki zgodnie przyznały, że najważniejsze było wspólne działanie, które odegrało kluczową rolę w osiągnięciu najlepszego wyniku. Pomogło także rzetelne przygotowanie i pozytywne nastawienie. Ogromną wartość współpracy w grupie podkreśliła także trenerka Odyseuszek, która uważa, że jest to ważna umiejętność świetnie opanowana przez tegoroczne mistrzynie. [Źródło:www. uml.lodz.pl]
Czytelników, którzy chcieliby dowiedzieć się więcej o idei tego międzynarodowego programu edukacyjnego odsyłamy na jego polską stronę. Oto fragment zamieszczonej tam informacji:
[…] Naszym celem jest rozwój zdolności twórczych, jakie posiada każdy młody człowiek. Uczymy dzieci i młodzież kreatywnego i krytycznego myślenia, angażując grupy uczestników w proces twórczego rozwiązywania problemów rozbieżnych – czyli takich, które rozwiązać można na wiele sposobów.
Odyseusze uczą się marzyć – odważnie i w oparciu o cele, myśleć – samodzielnie i nieszablonowo, i tworzyć – rozwiązania oryginalne i efektywne zarazem. Zachęcamy ich, by działali w duchu innowacji – łamiąc schematy i przyzwyczajenia, i w duchu kooperacji – z otwartością na pomysły i opinie innych. Stawiamy przed nimi wyzwania, które wymagają łączenia w praktyce wiedzy i wyobraźni, nauki i sztuki, rąk i umysłów. Jesteśmy przekonani, że w dzisiejszych czasach warto kształcić inicjatorów, nie imitatorów; ryzykantów, nie replikantów; pomysłodawców, nie podwykonawców. [Źródło: www.odyseja.org]