Dzisiaj zapraszamy do lektury artykułu, opowiadającego o nie tak często spotykanej inicjatywie, mającej za cel autentyczną aktywizację samorządności uczniowskiej. Tym razem jego autorem nie jest nikt z grona ekspertów, działających pod auspicjami Centrum Edukacji Obywatelskiej, ani nikt ze środowiska osób, popularyzowanych na portalu EDUNEWS.
Przed kilkoma dniami, na adres „Obserwatorium Edukacji” przyszedł e-mail, w którym z prośbą o zamieszczenie tego artykułu zwrócił się Jakub Wołoszański – uczeń II klasy V Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Asnyka w Szczecinie.
Oto ten tekst, wzbogacony o galerię zdjęć, dokumentujących opisane w artykule wydarzenia:
O „Projekcie Xu” – oddolnej inicjatywie samorządności uczniowskiej
Ponad miesiąc temu, 19 kwietnia w Szczecinie, oficjalnie zakończył się Projekt Xu – Interdyscyplinarna Konferencja Samorządów Uczniowskich 2016/2017. Przedsięwzięcie miało na celu aktywizację samorządów uczniowskich w polskich szkołach, co skutkowało zachęceniem młodzieży do podejmowania rozmaitych działań, dzięki którym będą oni mieli wpływ na ich szkolną codzienność.
Dziś organizatorzy z V LO im. A. Asnyka w Szczecinie mogą powiedzieć, że dzięki udziałowi w projekcie ponad 500 uczennic i uczniów bardzo wielu polskich szkół stało się jego beneficjentami, realnie wpływającymi na warunki życia w ich szkołach.
Wszystko zaczęło się jesienią, w dniach 23 – 25 listopada 2016 roku, kiedy to na zaproszenie twórców projektu zjechały do Szczecina ekipy uczniów, wraz ze swymi nauczycielami, aby uczestniczyć w trzydniowej konferencji. Jej bogaty program wypełniły najpierw wykłady o urozmaiconej tematyce: „Nauka przez doświadczenie” (mgr Sławomir Muzioł – absolwent VO LO ), „Sztuka wystąpień publicznych” (dr Piotr Chrobak – US) i „Język współczesnych mediów” (dr Agnieszka Szlachta – US), a także „Wolontariat w mieście i regionie – możliwości” – przedstawiciel Stowarzyszenia „POLITES”.
W celu integracji uczestników zorganizowana została gra miejska i trzy warsztaty: „Marshmallow challenge„, „Czy młodzież ma dzisiaj czas na wolontariat?” oraz „Język współczesnych mediów”. Zajęcia prowadzone były m. in. przez pracowników naukowych Uniwersytetu Szczecińskiego. Prace zorganizowano uczestnikom konferencji tak, że w w jej dwa pierwsze dni, pomiędzy wykładami, uczniowscy samorządowcy, podzieleni na sześć sekcji, opracowywali swoje własne projekty, które trzeciego dnia zaprezentowali na sali obrad Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego. Podczas tej wizyty w miejscu, gdzie pracują samorządowcy szczebla wojewódzkiego, z uczestnikami konferencji spotkał się pan Olgierd Geblewicz – Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego, który przedstawił im zarys zadań i form pracy samorządu wojewódzkiego.
Ostatnimi elementami trzydniowego spotkania była debata oksfordzka, zorganizowana pod patronatem Oxford University Press oraz wręczenie nagród m. in. dla najlepiej opracowanego projektu.
Zajęcia listopadowej konferencji odbywały się w trzech miejscach: u organizatorów konferencji – w V Liceum Ogólnokształcącym im. Adama Asnyka w Szczecinie, w Bibliotece Międzywydziałowej Uniwersytetu Szczecińskiego oraz we wspomnianej uprzednio Sali Obrad Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego.
19 kwietnia tego roku delegaci spotkali się ponownie, tym razem podczas sympozjum na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Szczecińskiego.
Spotkanie to miało na celu przede wszystkim podsumowanie prac uczestników projektu, realizowanych w uch macierzystych szkołach, a także wymianę na tym zdobytych w tym czasie doświadczeń. Okazało się, że działania organizatorów nie poszły na marne. Wszyscy, którzy powrócili na to kolejne spotkanie zadeklarowali pozytywne zmiany, jakie zaszły w życiu ich społeczności szkolnych. Opowiadali o licznych dokonaniach – od zbiórek charytatywnych po większe projekty. Najciekawszą była jednak historia licealisty Maksa, który po listopadowej konferencji – sfrustrowany biernością swojego samorządu – założył razem z kolegami grupę inicjatywną (pozostającą poza formalna strukturą samorządu uczniowskiego ich szkoły), którą nazwali „Związek Uczniowski”.
Tym razem na uczestników Sympozjum czekały dwa wykłady: „Wystąpienia publiczne, czyli sekrety mistrzów TEDx„ – w wykonaniu inż. Szymona Izydorka i „Samorząd uczniowski w świetle prawa„, które poprowadził niżej podpisany uczeń V LO w Szczecinie. Ponadto odbyły się także warsztaty pt.”The puzzle” oraz debata oksfordzka na temat:„Czy media powinny kreować czy opisywać rzeczywistość?”.
Miłym zaskoczeniem były dla mnie bardzo pozytywne oceny tego projektu, tak ze strony partnerów, prowadzących wykłady i warsztaty, jak i uczestników. Oto przykłady wypowiedzi:
„Plus za inicjatywę! – nie ma dużo osób w Twoim wieku, które próbują robić takie rzeczy.”, „Bardzo mi zaimponowała ilość organizacji które Was wspierały – brawo dobra robota!”,
Warto dodać, że Projekt Xu objęty był, między innymi, patronatem honorowym Ministra Edukacji Narodowej i Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego. Pomoc sponsorów i partnerów pozwoliła na odpowiednią oprawę wydarzenia i stworzenie uczniowskim samorządowcom optymalnych warunków do pracy.
Uważam, że organizacja tego typu działań jak opisana konferencja i sympozjum, to doskonały sposób na stworzenie młodym ludziom – moim koleżankom i kolegom, uczniom szkół ponadgimnazjalnych – bodźców pobudzających ich aktywność społeczną w środowiskach szkolnych, co z kolei stanie się idealną lekcją umiejętności interpersonalnych, tak niezbędnych w nieuniknionej dorosłości.
Dla mnie praca wykonana przy koordynacji Projektu – choć była wymagająca – stała się także doskonałą szkołą umiejętności organizacyjnych i treningiem „miękkich umiejętności”, co na pewno zaprocentuje w przyszłości.
Jakub Wołoszański
organizator konferencji, uczeń II kl.
V LO w Szczecinie
GALERIA ZDJĘĆ Z PROJEKTU Xu
Konferencja w dniach 23 – 25 listopada 2016 roku
Wykład dr Piotra Chrobaka pt.”Język współczesnych mediów”
Jedna z grup wykonuje zadanie podczas gry miejskiej.
Praca nad projektem w jednej z grup
Praca nad projektem w innej grupie
Wręczenie nagród przedstawicielom najlepszym zespołom leaderów oraz twórcom najlepszego projektu.
Na Sali Obrad w Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego
Sympozjum 19 kwietnia 2017 roku
Jan Pęski – przewodniczący SU V LO w Szczecinie wyjaśnia szczegóły projektu.
Debata Oksfordzka: „Czy media powinny kreować czy opisywać rzeczywistość?”. Prowadzą: Jan Pęski i Jakub Wołoszański.
Praca w grupie
Warsztaty pt.”The Puzzle” prowadzone przez Aleksandra Nagaja.
UWAGA: Wszystkie zdjęcia nadesłał autor artykułu