Foto: www.google.pl
Uczniowie fińskiej szkoły podstawowej
Portal ” Dzieci są ważne” [DSW] zamieścił artykuł Justyny Urbaniak, zatytułowany „10 różnic pomiędzy polskim a fińskim systemem edukacji”. Oto jego początkowy fragment:
Fiński system edukacji od lat uznawany jest za najlepszy na świecie. Mocno skoncentrowany na samym uczniu, wolnościowy i demokratyczny, wspierający, pozbawiony ocen i wolny od testomanii, która dopadła niemalże całą Europę. I co zaskakujące, uczniowie podążający tym systemem od lat zajmują największe pozycje w testach PISA – ogólnoświatowych testach kompetencji, badających poziom wiedzy uczniów z różnych dziedzin.[…]
Dalej autorka wymienia te różnice, które poniżej streściliśmy:
1.Obowiązkowa edukacja rozpoczyna się w 7. roku życia (najpóźniej w Europie) i kończy, gdy dzieci mają 16 lat.
2.Czas spędzany w szkole jest krótki, uczniowie mają za to długie wakacje.
3.Edukacja jest nastawiona na wspieranie twórczego działania,
4.Współzawodnictwo ograniczone jest do minimum,
5.Brak rankingów szkół.
6.Wszystkie dzieci uczą się razem, nie ma podziału na silniejszych i słabszych uczniów.
7.Udzielanie płatnych korepetycji jest zakazane,
8.Nauczyciel współpracuje z uczniem na zasadach partnerskich,
9.Edukacja pedagogiczna w Finlandii jest traktowana niezwykle poważnie a sam zawód nauczyciela jest jednym z najbardziej pożądanych wśród młodych Finów.
10.Dozór nad pracą wykonywaną w fińskich szkołach jest minimalny, a wszelkie tradycyjne formy kontroli pracy nauczycieli zlikwidowano z początkiem lat 90.
Justyna Urbaniak o sobie:
Piszę zawodowo, prywatnie jestem matką i kurą domową. Z wykształcenia – nauczycielką polonistką, z przekonania – antypedagogiem. Aktualnie, oprócz pisania, dokształcam się w zakresie edukacji alternatywnej, Porozumienia Bez Przemocy, gotowania. Ostatnio również bloguję: http://justynaurbaniak.natemat.pl/.
Cały artykuł – TUTAJ
Źródło: www.dziecisawazne.pl