Dzisiaj zapraszamy do lektury, nie po raz pierwszy, na stronę portalu EDUNEWS.PL, gdzie opublikowano artykuł pod intrygującym tytułem: „Po co jest szkoła?” Ilustracją rozważań jakie snują w nim autorki – Ewa Radanowicz i Katarzyna Górkiewicz – jest „ich” szkoła – szkoła w Radowie Małym*.
Foto: www.www.google.pl
Siedziba Zespołu Szkół Publicznych w Radowie Małym
Oto fragmenty tej publikacji:
Szkoła istnieje po to, aby wyposażyć człowieka w kompetencje które pomogą mu żyć. To miejsce, które ma pomóc poznać własną osobę. Szkoła to przestrzeń, w której bezpiecznie można próbować, testować i doświadczać – siebie i świata. Z naszych szkolnych doświadczeń wynika, że w nauce i wychowaniu nie zawsze chodzi o słowa. Często miejsce oraz sytuacje, w których się znajdujemy, równie dobrze uczą i wychowują. Wbrew utartemu myśleniu, to nie podstawa programowa jest najistotniejsza. O wiele ważniejsze są metody jakimi będziemy ją realizować. Przemyślane całościowo i starannie dobrane są kluczem do szkoły jutra.[…]
Szkoła jako przestrzeń życia
Szkoła to przestrzeń, które przemawia do nas różnymi językami. Nie jest miejscem, które ma przygotować do życia ale takim, w którym przecież już żyjemy – tu i teraz. Może być miejscem dobrym, bezpiecznym i przyjaznym, miejscem spotkań ludzi, sytuacji i przeżyć. […]
Szkoła jako przestrzeń uczenia się
Bez wątpienia szkoła jest miejscem edukacji, którą najczęściej rozumiemy, jako działania na rzecz rozwoju intelektualnego. Miejsce, w którym dziecko uczy się poruszać w świecie wiedzy. Przyzwyczailiśmy się myśleć, że trud naszej pracy rozpoznajemy po efektach: wiedzy i związanych z nią umiejętnościach. Mało w tym podejściu miejsca na pozytywne emocje, przeżycia i doświadczania. A przecież to one dają nam poczucie bezpieczeństwa, uznania i wyzwalają potrzebę samorealizacji. Często stają się motorem napędowym do nauki, budząc chęć do poznawania świata i ludzi.[…]
Szkoła jako miejsce spełniania marzeń
Kształtowanie przestrzeni i organizacji pracy w Zespole Szkół w Radowie Małym* to droga spełniania marzeń. Potrzeba było dużo czasu, cierpliwości, różnych doświadczeń, ludzi i splotu wydarzeń, by to osiągnąć. Na całościową wizję szkoły złożyły się wędrówki do różnych miejsc i szkół, sytuacje życia codziennego szkoły, chęć nauczycieli do zmian i dużo determinacji. Wszystko to pozwoliło na odważne wdrażanie pomysłów, nie tylko w obszarze dydaktycznym, wychowawczym, ale również w przestrzeni i organizacji pracy.[…]
Szkoła jako miejsce kształtujące ludzi odważnych
Program szkoły w Radowie jest opracowany przede wszystkim z myślą o uczniu. To on i jego indywidualny rozwój jest tu najważniejszy. Wszystko podporządkowane jest temu, żeby zdobywana wiedza stawała się narzędziem poznawania rzeczywistości.
Zespół pedagogiczny chce kształtować ludzi odważnych, znających siebie i swoją własną wartość. Mających pewność w działaniu, odwagę robienia rzeczy zupełnie nowych, nie bojących się popełniania błędów, nie zrażających się i próbujących nieustannie. Takie postawy będą w przyszłym świecie konieczne.
Notka o autorkach:
Ewa Radanowicz jest dyrektorem Zespołu Szkół w Radowie Małym, szkoły, która w 2016 r. otrzymała tytuł „Szkoły z Mocą” od międzynarodowej organizacji Ashoka.
Katarzyna Górkiewicz jest koordynatorem projektów w Centrum Edukacji Obywatelskiej i prowadziła międzynarodowy projekt „Przestrzenie edukacji 21. Otwieramy szkołę!”, finansowany ze środków programu Erasmus+.
Niniejsza wypowiedź powstała w ramach projektu i jest częścią tomu wprowadzającego serii poradników dla szkół dotyczących organizacji przestrzeni edukacyjnych i środowiska uczenia się w XXI wieku. Seria czterech poradników jest do pobrania bezpłatnie w serwisie Edustore.eu.
Cała publikacja „Po co jest szkoła?” – TUTAJ
Źródło: www.edunews.pl