Dzięki temu, że Centrum Edukacji Obywatelskiej na swym fanpage zamieściło zachętę do zapoznania się z lekturą tego wywiadu, także i „Obserwatorium Edukacji” uznało, że należy ten tekst upowszechnić wśród swoich czytelników. Oto wywiad z Dariuszem Zelewskim – dyrektorem Szkoły Podstawowej nr 1 w Kartuzach.

 

dyr-zelewski-z-kartuz

Foto www.magazynkaszuby.pl

 

Dyrektor SP nr 1 w Kartuzach Dariusz Zelewski

 

 

Wyeliminować strach ze szkoły. Kompletnie, do zera

 

O nowych, zaskakujących metodach nauczania – czyli o tzw. ocenianiu kształtującym, z dyrektorem Szkoły Podstawowej nr 1 w Kartuzach, Dariuszem Zelewskim, rozmawia Tomasz Słomczyński.[Redaktor Naczelny Magazynu KASZUBY]

 

T. S.: Pamiętam podstawówkę, do której chodziłem w latach osiemdziesiątych. Ocenianie polegało na tym, że nauczyciel brał klasówkę napisaną przez ucznia i szukał błędów. Jak znalazł jeden błąd, uczeń dostawał czwórkę. Dwa błędy – trója. Trzy błędy – dwója. Jak rozumiem, to nie było ocenianie kształtujące?

 

D. Z.: Zdecydowanie nie. Ja też pamiętam ze swojej szkoły, że nauczyciele koncentrowali się na tym, żeby udowodnić, że uczniowie nie potrafią odpowiedzieć na pytanie czy rozwiązać zadania. Nauczyciele zwykle nie przywiązywali uwagi do tego, co uczniowie zapamiętali z lekcji, jakie umiejętności posiedli – to było mniej istotne. Na jednym ze szkoleń dotyczących oceniania kształtującego jedna z pań, z trzydziestoletnim doświadczeniem, powiedziała, że zawsze wchodziła do klasy, robiła swoje, przedstawiała materiał i zadowolona z dobrze spełnionego obowiązku wychodziła z klasy. Na pytanie, czy ma świadomość ilu uczniów i w jakim stopniu zrozumiało to, co mówiła na lekcji, odpowiedziała, że nigdy nawet się nad tym nie zastanawiała. Wydawało jej się, że jeśli jakaś grupa uczniów nie chce się uczyć – to jest ich problem, nie nauczyciela.

 

T.S.: W ocenianiu kształtującym, jak rozumiem, jest inaczej.

 

D. Z.: Ocenianie kształtujące idzie krok dalej, kładzie nacisk na inne elementy. Na przykład na wyeliminowanie strachu. Uczeń nie ma się bać tego, co dzieje się na lekcji. Jeśli uczeń przestaje się bać, to jest większa szansa, że przyswoi wiedzę, w większym stopniu skorzysta z tego, co dzieje się na lekcji.

 

T. S.: Kompletna eliminacja strachu, do zera? […]

 

Cały wywiad  –  TUTAJ

 

 

Źródło:www.magazynkaszuby.pl

 

 

 

Zobacz także, opublikowany 25.08.2016 na YouTube, ponad dziewięciominutowy film, zatytułowany „Dlaczego Ocenianie Kształtujące?”

 

Oto jak został on zapowiedziany:

 

Szkoła Podstawowa nr 1 im. św. Kazimierza w Kartuzach wprowadza innowacyjne działanie polegające na stosowaniu oceniania kształtującego. Nad prawidłowym wdrażaniem OK czuwać będą specjaliści Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie w ramach Szkół Uczących Się (SUS), do których Jedynka przystąpiła.

 

Zobacz  –  TUTAJ

 

 



Zostaw odpowiedź