Na stronie Instytutu Badań Edukacyjnych pojawiły się dziś dwa materiały, warte zapoznania się z nimi – szczególnie w kontekście reform, jakie w obszarze polskiej edukacji zapowiada nowa ekipa rządząca. Będzie to tym bardziej ciekawe, im mniej merytoryczne argumenty przywołują niektórzy zwolennicy koncepcji likwidacji gimnazjów i powrotu do ośmioklasowej podstawówki. Oto o czym można dowiedzieć się na stronie IBE:
Jak zmienić polską szkołę – wykład podsumowujący 5 lat badań IBE dr hab. Michała Federowicza. Główne wnioski, jakie płyną z badań Instytutu, są bardzo spójne. Czy chodzi o polski, matematykę, czy kompetencje komputerowe. Tymi metodami działania więcej nie osiągniemy. Polska szkoła nie jest wcale zła, ale wymaga kilku zmian.
Od diagnozy do zmian w edukacji – podsumowanie 5 lat badań – wykład – YouTube – TUTAJ
Po pierwsze – autonomia nauczyciela, a jeśli tak, to trzeba zmienić ich warunki działania. Szkoła jest przeregulowana, a system kształcenia i dokształcania nauczycieli wymaga zmiany. Żeby dać uczniom przestrzeń do rozwoju, trzeba ją dać nauczycielom. Ważne, by środowisko nauczycielskie znalazło sposoby zadbania o swój prestiż i rangę, co oznacza także zadbanie o promocję dobrych i aktywnych. Trzeba więc: zapewnić autonomię nauczyciela, bo tylko dzięki niej może on spowodować większą aktywność uczniów, pozwolić dzieciom szukać własnych rozwiązań, dowartościować samodzielne rozumowanie ucznia, zanurzyć szkołę w świecie, otwierając ją na edukację nieformalną, która toczy się niezależnie od niej, odważyć się przyznać, że szkoła także wychowuje, wzmocnić współpracę z rodzicami. Dyrektor Michał Federowicz przedstawił także rozwiązania wypracowane przez IBE od badań do wdrożenia i zmiany społecznej.
Źródło: www.ibe.edu.pl
Drugim materiałem jest zapis debaty „Komu potrzebne są badania edukacji”, która odbyła się podczas konferencji „Badania dla edukacji”, podsumowującej pięć lat projektu „Entuzjaści edukacji” jaka odbyła się w dniach 19-20 października 2015 r.w warszawskim hotelu Radisson Blu Centrum :
Samorządowcy praktycy, naukowcy oraz dyrektor CKE dyskutowali o tym, po co są badania edukacji, jaki mają walor praktyczny, do czego się je wykorzystuje i na jakie badania najchętniej wydaliby pieniądze. Jest ciekawie, mądrze i dowcipnie. Debata miała miejsce podczas konferencji Badania dla edukacji, podsumowującej pięć lat projektu Entuzjaści edukacji.
Źródło: www.ibe.edu.pl
Po co nam badania edukacji? – debata – YouTube – TUTAJ
W debacie uczestniczą: Joanna Gospodarczyk – dyrektor Biura Edukacji m st. Warszawy, prof. dr. hab. Jarosław Górniak – dziekan Wydziału Filozoficznego Uniwersytetu Jagielońskiego, prof. dr hab. Marta Kicińska-Habior – prorektor ds. studentów i jakości kształcenia Uniwersytetu Warszawskiego, prof. dr hab. Zbigniew Marciniak – Przewodniczący Zespołu Bolońskiego Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich, dr Marcin Smolik – dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, Iwona Waszkiewicz – zastępca prezydenta Bydgoszczy