Wczoraj Instytut Badań Edukacyjnych opublikował na swej stronie informację, zatytułowaną „Nauczyciele i matematyka”. Jej treścią jest relacja z przeprowadzonego badania potrzeb nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i nauczycieli matematyki w zakresie rozwoju zawodowego. Oto obszerny fragment tej informacji:

 

Dokształca się stale ok. 90% nauczycieli. Jednak obecny system dokształcania nie pomaga im w skutecznym podnoszeniu kwalifikacji. Stopień awansu zawodowego nie przekłada się na poziom kompetencji dydaktycznych i przedmiotowych – wynika z Badania potrzeb nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i nauczycieli matematyki w zakresie rozwoju zawodowego (BPN), przeprowadzonego przez Instytut Badań Edukacyjnych.

 

To wcale nie znaczy, ze wszyscy nauczyciele źle uczą. Jednak stwierdziliśmy, że na każdym trzech etapów nauczycieli jest po ok. 20% nauczycieli, którzy nie mają podstawowej wiedzy matematycznej – powiedziała dr Monika Czajkowska z Pracowni Matematyki IBE podczas konferencji prasowej 30 września 2015 r.

 

To ci, których kompetencja matematyczna jest niebezpieczna dla dzieci – komentował Marcin Karpiński, lider Pracowni Matematyki IBE.

 

Przykład? 55% nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej uznało, że można dzielić przez zero.

 

Największe luki w kompetencjach matematycznych to narzucanie uczniom własnego rozwiązania, a jeśli podane przez ucznia rozwiązanie jest nietypowe, to często nauczyciel jest bezradny. Nauczyciele wprost wskazywali uczniowi błąd, a nie pomagali mu, żeby ten sam błąd zauważył. Tymczasem uczniów trzeba uczyć na ich błędach. – wyjaśniała dr Czajkowska. – W naszym teście znalazły się też typowe zadania, które bywają na konkursach matematycznych. Okazało się, że spora grupa nauczycieli nie poradziła sobie z tymi zadaniami, co znaczy, że albo pracują tylko na swoich stałych zadaniach, albo nie pracują w ogóle z uczniami uzdolnionymi. Na to drugie wskazuje, że deklarowali potrzebę wsparcia w zakresie pracy z uczniami uzdolnionymi.[…]

 

 

Więcej w materiale prasowym i raporcie z badania – TUTAJ

 

 

Źródło: www. ibe.edu.pl

 

 

Zobacz także w „Gazecie Wyborczej” artykuł pt.„Fatalne wyniki nauczycieli matematyki. Nie potrafią rozwiązać zadań dla uczniów podstawówek



Zostaw odpowiedź