Wczoraj portal EDUNEWS.PL zamieścił wywiad z dyrektor Oktawią Gorzeńską, zatytułowany: „Jedna z 21Microsoft Flagship School pracuje od września w Polsce”. Oto fragmenty zapisu tej rozmowy:

 

 

Foto: www.gdynia.pl

 

Inauguracja nowego roku szkolnego w ZSO nr 8 w Gdyni

 

 

Z początkiem roku szkolnego rozpoczął działalność Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 8 w Gdyni (Szkoła Podstawowa nr 37 i Liceum Ogólnokształcące nr 17). Szkoła powstawała we współpracy z Microsoft, który wspomógł placówkę merytorycznie i technologicznie. Microsoft Flagship School to szkoła dobrze zaprojektowana, stawiająca na synergię ludzi – przestrzeni i technologii – po to, by lepiej organizować procesy edukacyjne, łączyć wiedzę z kompetencjami społecznymi i tymi, które nazywa się dzisiaj life skills. O tym, czym wyróżnia się najnowsza w Gdyni szkoła publiczna rozmawiamy z dyrektor Oktawią Gorzeńską.

 

Foto: www.facebook.com/ZSO8GDYNIA/

 

Nowa siedziba Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 8 w Gdyni

 

 

Redakcja edunews.pl: – ZSO nr 8 w Gdyni to nowa placówka oświatowa, zaprojektowana z pomysłem, szkoła od nowa. Jaka jest Pani myśl przewodnia, aby po starcie 1 września br. szkoła dobrze się rozwijała?

 

Oktawia Gorzeńska: – Pierwsze tygodnie września pokazały, że powstanie szkoły, a dokładniej transformacja dwóch całkowicie odmiennych placówek (SP i LO) – łączenie dwóch społeczności nauczycieli i uczniów pracujących w dwóch lokalizacjach, w tym jednej świeżo oddanej, to ogromne wyzwanie. Planów mam wiele, przede wszystkim na początek usprawnienie procesów dotyczących bezpieczeństwa, szczególnie w zielonej szkole (klasy 0-3), praca z kadrą pedagogiczną – stworzenie od nowa modelu współpracy i współodpowiedzialności nauczycieli, wypracowanie kultury konstruktywnej współpracy z uczniami i rodzicami, a także zapewnienie integralności placówki, byśmy wszyscy rozumieli sens naszych działań i wartości.[…]

 

 

Red: – W tej szkole spotkamy wiele rozwiązań ICT dostarczonych przez firmę Microsoft czy inne podmioty produkujące technologie edukacyjne. Czy nowoczesne technologie i rozwiązania ICT da się dobrze połączyć z działalnością dydaktyczno-wychowawczą szkoły? Czy to raczej taka wisienka na torcie, a główne metody nauczania pozostają takie same od dziesięcioleci…

 

 

O.G. -Technologia wspiera nas przede wszystkim w codziennej pracy administracyjnej, w tym w komunikacji, zbieraniu potrzeb od uczniów, nauczycieli i rodziców, zapisach online, czy pracy w wirtualnych zespołach (bez aplikacji Microsoft Teams dyrekcja rozbita na dwie lokalizacje, nie dałaby rady w kwestii dobrej komunikacji). W 17 LO wykorzystanie ICT na lekcjach jest naturalne, włączone do codziennej pracy większości nauczycieli, zatem plan jest taki, by w rozważny i spokojny sposób przenieść to na grunt szkoły podstawowej, z którą od 2 września się połączyliśmy.[…]

 

 

Red: – Czy nauczyciele chętnie korzystają z dostępnych rozwiązań technologicznych w Pani szkole?

 

O.G.: – W 17 LO w ciągu ostatnich lat stworzyliśmy kulturę uczenia się od siebie nawzajem, inspirowania, pomocy koleżeńskiej, zatem większość „starej” kadry to cyfrowi eksperci. Nie raz i nie dwa uczę się od moich koleżanek i kolegów nowych, ciekawych aplikacji. Prowadzimy Noce Belfrów w szkole i otwarte warsztaty dla innych nauczycieli, gdzie nasza licealna kadra uczy innych, jak korzystać z TIK w edukacji. Kolejne zadania na dzisiaj, to zainspirowanie pozostałych osób w gronie – to cel na kolejne miesiące.

 

To, co ważne, cała kadra ma konta służbowe, dostęp do chmury, a wszystkie procesy organizacyjno-komunikacyjne są oparte na Office 365 ProPlus. Co ważne, dzięki współpracy z Intelem, pierwszych 35 nauczycieli otrzymało służbowe laptopy.

 

 

Red: – Dlaczego zdecydowała się Pani na współpracę z firmą Microsoft przy tworzeniu nowej szkoły? Co miało decydujące znaczenie?

 

O.G.: – Z Microsoftem współpracujemy od ponad dwóch lat, odkąd zaczęliśmy tworzyć liceum. Na początku było to poszukiwanie nowej ścieżki rozwoju dla szkoły, czas pokazał, że dzięki dobrym relacjom wypracowaliśmy kulturę modelowej cyfrowej szkoły. Ze wsparciem przyszło też miasto, które we współpracy z Microsoftem dostrzegło duży potencjał rozwojowy dla kadry i całej społeczności szkoły.

 

 

Red: – Jakie są korzyści – dla szkoły, uczniów i nauczycieli – z bycia flagową szkołą Microsoft? Gdzie są różnice w stosunku do innych szkół?

 

O.G.: – Program Flagowej Szkoły Microsoft dotyczył procesu budowy, zakończył się 2 września. Wsparcie przede wszystkim było dedykowane wzmocnieniu kompetencji kadry zarządzającej w kontekście budowania nowoczesnej placówki. Nasza reprezentacja brała udział w ważnym merytorycznie spotkaniu w Stanach Zjednoczonych, gdzie mieliśmy okazję uczestniczyć w warsztatach, a także spotkaniach z edukacyjnymi ekspertami w obszarach digitalizacji, przestrzeni edukacyjnych i tworzenia strategii. Kolejnym krokiem było nawiązanie współpracy z partnerami – firma Delkom w porozumieniu z HP ufundowała pracownię komputerową dla szkoły, Intel laptopy dla 1/3 kadry, Skriware drukarki 3D oraz roboty na zajęcia, Photon roboty, a firma Revas symulacje biznesowe.

 

Korzyści – wsparcie eksperckie, szkoleniowe, dostęp do nowości technologicznych – będą widoczne z czasem. Przede wszystkim nauczyciele mają szansę rozwinąć swoje kompetencje eksperckie, a to wpływa znacząco na jakość edukacyjnych działań. Z ostatnich rozmów z partnerami wyłonił się pomysł stworzenia rady eksperckiej biznesowo-akademickiej, by pomóc nam podążać jasną ścieżką rozwoju.

 

W trzecim tygodniu od wystartowania szkoły, gdy borykamy się z wieloma problemami wynikającymi z tej ogromnej zmiany, trudno jeszcze wszystkim dostrzec potencjał możliwości, wierzę jednak, że gdy uporządkujemy nasz nowy świat, zadbamy o bazę (bezpieczeństwo i dobrą komunikację), zaczniemy w pełni korzystać z możliwości rozwoju.

 

 

Red: – Tak z pewnością się stanie. Dziękuję za rozmowę.

 

 

 

Pełna wersja zapisu rozmowy z dyrektor Oktawią Gorzeńską „Jedna z 21 Microsoft Flagship School pracuje od września w Polsce”TUTAJ

 

 

 

Źródło: www.edunews.pl



Zostaw odpowiedź