Na stronie „Juniorowa” zamieszczono wczoraj tekst Elizy i Przemysława Danowskich, którzy opowiadają tam o swej pracy w „Wolnej Szkole Przygoda”. Oto jego fragmenty i link do całego tekstu, zatytułowanego „Szkoła leśna, szkoła wolna, szkoła Przygoda”:

 

Foto: www.juniorowo.pl

 

 

Co to jest szkoła wolna, szkoła demokratyczna? A szkoła leśna? Jak wygląda edukacja, która tylko w niewielkim stopniu odbywa się w szkolnym budynku? Ile wolności można znaleźć w edukacji ograniczonej wymaganiami podstawy programowej?

O tym, jak to wszystko wygląda w praktyce opowiadają założyciele warszawskiej Wolnej Szkoły Przygoda: Eliza i Przemek Danowscy.

 

 

Filozofia wolnej szkoły

Szkoły wolne, demokratyczne, to takie, gdzie głos dzieci jest tak samo ważny jak głos dorosłych. W naszej szkole inspirujemy się ideami i doświadczeniami szkół demokratycznych, jednak o pewnych rzeczach decydują dorośli (są to głównie kwestie bezpieczeństwa). Wierzymy, że wolność wyboru to najważniejsze prawo człowieka, niezależnie od wieku, pochodzenia, płci czy rasy. Na tym staramy się budować naszą społeczność. Zamiast autorytarnego podejścia do dzieci, wydawania im poleceń, staramy się wchodzić z nimi w relacje osobiste, takie, gdzie one reagują na nasze potrzeby nie dlatego, że im każemy, ale dlatego, że dbają o tą relację. Oczywiście wymaga to tego, abyśmy my reagowali na ich potrzeby i to potrzeby dzieci są najważniejsze. Wpływa to na strukturę naszej organizacji, która jeśli chodzi o relacje przypomina bardziej rodzinny dom pełen dzieci lub kolonie niż tradycyjną szkołę. […]

 

 

 

Foto: www.juniorowo.pl

 

 

Szkoła leśna uczy w terenie, ale nie tylko

 

 

Szkoły leśne to takie, które czerpią z natury, korzystają z leśnego środowiska. Nasza szkoła jest położona na skraju Lasu Bemowskiego, na malowniczym, zabytkowym osiedlu Boernerowo. W zasadzie mamy las u siebie w ogrodzie. Korzystamy z przyrody, otaczającego nas lasu, jako uniwersalnej pomocy dydaktycznej, zarówno w kwestiach edukacyjnych (las to nie tylko przyroda, to też matematyka, historia, literatura, sztuka, itd.) jak i wychowawczych – przebywanie w przyrodzie i w dużej przestrzeni działa niezwykle kojąco, wspomaga budowanie grupy. Mamy jednak własny budynek i po prostu korzystamy z terenu leśnego do woli i bez ograniczeń. Codziennie proponujemy wyjście do lasu i jednocześnie dbamy o to, aby była możliwość podziału na dwie grupy – tą która idzie i tą, która zostaje. We wszystkich naszych działaniach najwyższą wagę przykładamy do elastyczności i umiejętności adaptacji do danej sytuacji w grupie. Ważniejszy jest dla nas człowiek, a nie metoda pracy. Jeśli dzieci mają aktualnie dosyć lasu, lub są pochłonięte czymś innym to las może poczekać. […]

 

 

W leśnej szkole nie ma złej pogody

Jest takie słynne powiedzenie, że “nie ma złej pogody, jest tylko złe ubranie”. Nasze dzieciaki biegają skąpo ubrane przez większą część roku i bardzo mało chorują. Są ciągle w ruchu i raczej nie jest im zimno. Kiedy pada dzieci też często są na dworze, używają kurtek przeciwdeszczowych, czasem parasolek. Deszcz nieraz jest powodem do wyjścia na dwór i zabawy. A jeśli naprawdę jest straszna pogoda, można skorzystać z oferty miasta, możemy iść do centrum nauki czy do sal zabaw. W zimie jeździmy na nartach, sankach, zjeżdżamy z górki, chodzimy na łyżwy. Szukamy tropów zwierząt na śniegu w lesie, lub robimy podchody po własnych śladach. Mamy też naszą szopę, w której można majsterkować lub bawić się, niezależnie od pogody. […]

 

Warto szukać swojej drogi

Chcielibyśmy przygotować dzieci do życia, ale też dać im narzędzia takie jak umiejętność uczenia się, poczucie własnej wartości, spokój, otwartość na świat czy umiejętność współpracy i pracy zespołowej. Chcemy zainteresować dzieci światem, rozbudzić w nich pasję i chęć do nauki, tak aby kierowała nimi w życiu motywacja wewnętrzna. Staramy się to robić będąc przykładem podążania za swoimi marzeniami, realizujemy własne projekty i dzielimy się tymi doświadczeniami z dziećmi.

 

Warto korzystać też z najnowszych odkryć nauki dotyczących mózgu i tego w jaki sposób się uczymy. Śledzimy najnowsze badania w tej kwestii i wdrażamy wynikające z nich metody w naszej szkole. Pamiętamy też cały czas o wartości natury i chcemy aby dzieci wzrastały w otoczeniu przyrody a nie w oderwaniu od niej, stąd nasz profil leśny. […]

X         X         X

 

Eliza Danowska – z wykształcenia  pedagog twórczości po warszawskiej Akademii Pedagogiki Specjalnej oraz artystka plastyk po warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Zawodowo zajmuje się nauczaniem, ceramiką i ilustracją. Prowadzi zajęcia z ceramiki w Bemowskim Centrum Kultury oraz Wolną Szkołę Przygoda, której jest założycielką. Sztuka i pedagogika to główny zakres jej zainteresowań, pasji i pracy. […] W Przygodzie zajmuje się także opracowywaniem wycieczek, wspiera proces tworzenia strategii edukacyjnych i dba o oprawę wizualną placówki. Prywatnie szczęśliwa żona i mama trójki dzieci. Prace plastyczne Elizy można zobaczyć na jej stronie oraz na profilu Pinterest.

 

Przemek Danowski – z wykształcenia muzyk i pedagog. Współzałożyciel Przygody i aktualnie osoba pełniąca obowiązki dyrektora placówki. Od ponad 10 lat pracuje jako wykładowca akademicki (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie), jest specjalistą w dziedzinie kreacji multimedialnej i wykorzystywania nowych technologii w edukacji. W Przygodzie prowadzi zajęcia z matematyki, zajęcia techniczne i ruchowe. Towarzyszy dzieciom w świecie nowych technologii, dba o szkolną bibliotekę multimedialną. Szczęśliwy mąż i tata trójki dzieci.

 

 

Cały tekst „Szkoła leśna, szkoła wolna, szkoła Przygoda”   –   TUTAJ

 

 

Źródło: www.juniorowo.pl

 

 

Przeczytaj także na stronie „Juniorowa”::

 

 

>Demokracja czy segregacja – jak to jest ze szkołami demokratycznymi?   –   TUTAJ

 

 

>Wolne szkoły rosną jak grzyby po deszczu   –   TUTAJ

 



Zostaw odpowiedź