Oto dwa newsy, zaobserwowane na stronie MEN – i nie tylko:

 

 

Minister Edukacji skierowała dziś do uzgodnień międzyresortowych oraz konsultacji publicznych projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe i niektórych innych ustaw dot. m.in. małych szkół.

 

Zaproponowane w projekcie ustawy nowe rozwiązania mają na celu wprowadzenie regulacji pozwalających na dostosowanie edukacji na poziomie szkół podstawowych do zmian demograficznych, chroniąc przy tym – tam, gdzie jest to możliwe – usytuowane blisko domu rodzinnego, bezpieczne miejsca edukacji dzieci – szkoły podstawowe.

 

Szkoły podstawowe, zwłaszcza te na terenach wiejskich, od wielu pokoleń są postrzegane jako ośrodki życia społeczno-kulturalnego. Projekt ustawy pozwala na wzmocnienie tej, dotąd nie uregulowanej ustawowo, roli szkoły, dając jednocześnie możliwość poszerzenia przez samorządy oferty wsparcia skierowanego do swoich mieszkańców. Infrastruktura, pustoszejącej z powodu zmian demograficznych, szkoły (przedszkola i placówki) może więc być szansą na zaspokojenie potrzeb rodziców powracających na rynek pracy, przez zapewnienie w siedzibie szkoły opieki żłobkowej (np. w formie punktu opieki dziennej) oraz umożliwienie korzystania z wychowania przedszkolnego. Budynek szkoły, oczywiście przy przestrzeganiu wszelkich zasad związanych z bezpieczeństwem uczniów, może być również miejscem realizacji polityki senioralnej przez organ prowadzący szkołę oraz pobudzania i rozwijania aktywności obywatelskiej.

 

Celem projektu jest przede wszystkim:

 

-Skuteczniejsze dostosowanie systemu edukacji do prognozowanych zmian demograficznych.

 

-Zapewnienie wysokiej jakości edukacji, dostępnej jak najbliżej miejsca zamieszkania dzieci, z możliwością rozwijania funkcji społecznych i wspólnotowych szkół.

 

-Wzmocnienie roli lokalnych społeczności i organów samorządowych w organizacji i funkcjonowaniu szkół.

 

-Uproszczenie procedur i odciążenie organów nadzoru pedagogicznego i administracji oświatowej.

 

Zgodnie z projektem ustawy małe szkoły, w których po zakończeniu obowiązkowych zajęć edukacyjnych, będą mogą być wykorzystywane do zaspokajania, innych niż potrzeby edukacyjne dzieci, potrzeb lokalnej społeczności. MEN zależy na prowadzeniu takich regulacji, które będą stanowiły alternatywę w stosunku do likwidacji małej szkoły podstawowej. Chcemy umożliwić gminom z jednej strony zagwarantowanie młodszym dzieciom edukacji w klasach I-III w szkole jak najbliżej rodzinnego domu, nawet w sytuacji niskiej liczby uczniów, z drugiej zaś strony pozwolić na zapewnienie uczniom klas IV-VIII szkoły podstawowej odpowiedniej jakości edukacji, w szkole zatrudniającej wykwalifikowanych nauczycieli nauczających w dobrze wyposażonych pracowniach przedmiotowych.

 

Projekt ustawy zakłada między innymi:

 

-Utrzymanie dostępności edukacji blisko miejsca zamieszkania dzieci, szczególnie na terenach wiejskich i w małych miejscowościach.

 

-Wykorzystanie nieużywanych części budynków oświatowych jako centrów społecznych i kulturalnych, wspierających rozwój lokalnej społeczności.

 

-Ułatwienie organizacji i zarządzania siecią szkół poprzez elastyczne tworzenie zespołów szkół, szkół filialnych i klas łączonych.

 

-Wprowadzenie rozwiązań wspierających nauczanie dwujęzyczne.

 

-Deregulację procedur związanych z funkcjonowaniem oświaty samorządowej.

 

-Doprecyzowanie przepisów regulujących funkcję opiekuńczą szkoły, w zakresie opieki świetlicowej i zapewniania żywienia w szkole.

 

-Wprowadzenie rozwiązań mających na celu ochronę praw rodziców i uczniów, zwiększenie transparentności i udziału społeczności lokalnej w decyzjach o funkcjonowaniu szkół publicznych i niepublicznych.

 

 

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw​ do uzgodnień i konsultacji​  –  TUTAJ

 

 

Źródło: www.gov.pl/web/edukacja/

 

 

Tekst informujący o tym projekcie zamieszczono także na „Portalu dla Edukacji”:

 

Niespodziewana decyzja w sprawie likwidacji szkół. MEN daje nowe życie małym placówkom”  –  TUTAJ

 

 

x            x            x

 

I jeszcze jedna informacja, której z racji szczególnej sympatii dla tego zawody redaktora OE, nie mogliśmy przeoczyć:

 

 

W ramach projektu „Porozumienie branżowe na rzecz kształcenia i szkolenia zawodowego”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, odbyło się spotkanie branżowe poświęcone aktualnym wyzwaniom i potrzebom sektora budowlanego, w szczególności w obszarach: dekarstwa, blacharstwa, ciesielstwa oraz stolarki budowlanej.

 

W wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Rozwoju i Technologii, organizacji branżowych, pracodawców oraz firm związanych z sektorem. Celem spotkania było m.in. określenie zapotrzebowania na nowe zawody i kwalifikacje, identyfikacja wyzwań kadrowych oraz pozyskanie partnerów do współpracy w zakresie rozwoju systemu kształcenia zawodowego.

 

Sytuacja na rynku pracy

 

Branża budowlana to ważny sektor polskiej gospodarki – odpowiada za około 9,5% PKB i zatrudnia ponad 1,4 mln osób. Obserwuje się rosnące zapotrzebowanie na usługi dekarskie, ciesielskie i blacharskie, szczególnie w związku z dynamicznym rozwojem budownictwa oraz renowacjami. Mimo to brakuje wykwalifikowanych specjalistów – średni wiek pracowników to 41-50 lat, a zainteresowanie zawodami wśród młodzieży jest niewielkie.

 

Najważniejsze wyzwania

 

Podczas spotkania zwrócono uwagę na niskie zainteresowanie kształceniem zawodowym w tych sektorach, mimo prowadzonych działań promocyjnych. Obecnie w zawodach związanych z dekarstwem, blacharstwem, ciesielstwem i stolarką budowlaną  kształci się zaledwie 560 uczniów. Branża sygnalizuje pilne zapotrzebowanie na nowych specjalistów. Jako możliwe rozwiązanie wskazano potrzebę zmiany wizerunku tych zawodów – przedstawienie ich jako pasjonujących i rozwijających, m.in. poprzez promocję w mediach i filmach. Podkreślono również, że nazwy niektórych zawodów mogą być mało atrakcyjne dla młodego pokolenia.

 

Propozycje zmian

 

Wśród rekomendacji uczestników spotkania znalazły się m.in.:

 

-umożliwienie kontynuacji kształcenia w zawodzie cieśla w kierunku zawodu technik budownictwa drewnianego,

 

-zmiana nazwy zawodu dekarz na blacharz-dekarz, co lepiej oddaje zakres umiejętności wymaganych w tym zawodzie.

 

Współpraca na rzecz edukacji:

 

Branża wyraziła gotowość do dalszej współpracy z resortem edukacji – zarówno w zakresie promocji zawodów, jak i w dostosowywaniu programów nauczania do realnych potrzeb rynku pracy.

 

 

 

Relacja filmowa na YouTube z tego spotkania  –  TUTAJ

 

 

 

Źródło: www.gov.pl/web/edukacja/



Zostaw odpowiedź