



Dzisiaj na „Portalu dla Edukacji” zamieszczono tekst Bogdana Bugdalskiego, informujący o rozbieżności dążeń MEN do utworzenia przedmiotu „przyroda” w miejsce biologii, chemii, fizyki i geografii, a nauczycielami biologii i geografii z grupy „Superbiolog”. Oto jego fragmenty oraz link do pelnej wersji:
Jeden przedmiot w miejsce kilku w szkole podstawowej. MEN podtrzymuje decyzję
[…]
Plany dotyczące reformy podstawy programowej w szkołach podstawowych nabierają rumieńców. Rada ds. Monitorowania Wdrażania Reformy Oświaty 20 lutego przyjęła zaproponowany przez IBE PIB sposób konstruowania podstaw programowych. Jednocześnie zgodziła się, co do sensowności integracji treści przyrodniczych na poziomie klas IV-VI.
Można być więc pewnym, że zgodnie z założonym harmonogramem reformy programowej w roku szkolnym 2026-2027 uczniowie klas IV rozpoczną naukę przyrody według nowej podstawy programowej, by w kolejnych latach (V-VI) ją kontynuować. – Oczywiście chemia, fizyka, biologia i geografia w klasie VII i VIII zostają. Wbrew temu, co niektórzy opowiadają – podkreśla wiceminister Katarzyna Lubnauer, odpowiadając na pytanie „Portalu Samorządowego”.
Kompetencje do nauczania nowego przedmiotu będą mieli zarówno nauczyciele biologii, chemii, fizyki i geografii, jak i zespoły nauczycielskie. Zgodnie z zapewnieniami wiceminister będą oni też mieli możliwość ewentualnego uzupełnienia wiedzy. – My zawsze bardzo szybko rozszerzamy uprawnienia nauczycieli do nauczania po to, żeby – po pierwsze – nie było problemów kadrowych, a po drugie, żeby nauczyciele nie czuli, iż muszą zdobywać szybko jakieś nowe kompetencje – stwierdza Katarzyna Lubnauer. Podkreśliła, że to będzie tak, jak w przypadku edukacji zdrowotnej, gdzie bardzo rozszerzono grono nauczycieli, którzy mogą tego przedmiotu uczyć, a mimo to MEN uruchomił jeszcze studia podyplomowe, bezpłatne dla nauczycieli, w 11 uczelniach na terenie całego kraju. – Będziemy się starali maksymalnie rozszerzać te kompetencje. One jeszcze rzeczywiście nie zostały określone z tego prostego powodu, że nie zapadła decyzja w sprawie przedmiotu – wskazuje. […]
Nauczyciele zbierają podpisy w sprawie wycofania się MEN z tego pomysłu
Połączeniu czterech przedmiotów w jeden przedmiot przyroda przeciwni są np. nauczyciele biologii i geografii zgromadzeni w grupie Superbiolog, a także rodzice, którzy zbierają pod petycją w sprawie wycofania się MEN z tego pomysłu podpisy. Mają już prawie 3700 sygnatur. Wskazują, że:
– w ten sposób pogorszą się wyniki osiągane przez uczniów szkół podstawowych w obszarze nauk przyrodniczych dzięki reformie wprowadzonej przez minister Annę Zalewską, polegającej m.in. na wprowadzeniu do klas V-VI biologii i geografii. Co znajduje odzwierciedlenie w osiągniętym przez polskich uczniów w badaniu PISA 13. miejscu wśród krajów OECD i 5. miejscu wśród krajów Unii Europejskiej. Ponowne połączenie biologii i geografii, a może i chemii z fizyką, doprowadzi do rozproszenia treści po wprowadzeniu wspólnego przedmiotu, a co za tym idzie – pogorszenia poziomu wiedzy uczniów;
– połączenie czterech kluczowych przedmiotów w jeden przedmiot ogólny może skutkować powierzchownym potraktowaniem istotnych treści i zmniejszeniem zaangażowania uczniów w nauki przyrodnicze;
= brak jest przygotowania nauczycieli do realizacji zintegrowanego programu przyroda, co może wymusić na nich prowadzenie zajęć z obszarów, w których nie są ekspertami. = Nie jest prawdą , że każdy nauczyciel jest w stanie prowadzić zajęcia z fizyki, biologii czy geografii, kiedy sam dokładnie nie zgłębił metodyki nauczania tych przedmiotów – podkreślili autorzy petycji;
– wprowadzenie „przedmiotów przyrodniczych” wymagałoby opracowania nowych materiałów dydaktycznych, szkoleń/studiów nauczycieli oraz zakupu wyposażenia, co wygeneruje dodatkowe koszty w edukacji, która i tak jest niedofinansowana.
W związku z tym proponują:
– utrzymanie obecnego podziału na przedmioty przyrodnicze: biologię i geografię;
= zwiększenie liczby godzin biologii i geografii w klasach V-VI szkół podstawowych do dwóch godzin tygodniowo, co pozwoli na planowanie pracy projektowej, zajęć terenowych czy doświadczeń lub obserwacji.
Cały tekst „Jeden przedmiot w miejsce kilku w szkole podstawowej. MEN podtrzymuje decyzję” – TUTAJ
Źródło: www.portalsamorzadowy.pl/edukacja/
Zostaw odpowiedź
