Foto: www.google.pl

 

Jak można przeczytać na stronie tej instytucji – „Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa (NASK) jest instytutem badawczym podległym Ministerstwu Cyfryzacji.”. Szkoda, że MEN ma tak mało z nim kontaktów. Zamieszczono tam niedawno tekst, promujący publikację (i link do pełnego raportu z badań), zatytułowany „Naukowcy i eksperci o internetowym świecie nastolatków”.  Publikacja ta prezentuje wyniki pogłębionych, ogólnopolskich badań na temat zachowań młodzieży w internecie. Oto początek tego tekstu:

 

Okazuje się, że  jest ono bardzo podobne to tego realnego. Młodzi ludzie, jeśli tylko mogą, głównie grają, oglądają filmy, słuchają muzyki i podtrzymują kontakty towarzyskie, ale też uczą się, pogłębiają zainteresowania i poznają świat z jego lepszych i gorszych stron.

 

Dziś w ciągu sekundy pojawia się w internecie 30 GB danych, internauci pobierają 800 aplikacji, YouTube notuje 108 000 odsłon, a Google 51 000 wyszukiwań. W chwili, gdy ten tekst zostanie opublikowany statystyki będą wskazywały na znacznie wyższe wartości. Tak szybko zmienia się i rośnie cyfrowy świat. To mały wycinek wielkiego cyberświata. To środowisko, w którym funkcjonują współcześni nastolatkowie. Ten świat musimy poznać, by zrozumieć emocje, dążenia i pragnienia osób wchodzących za chwilę w dorosłość. Tu kształtuje się obraz przyszłości – piszą we wstępie do swojego artykułu pt. „Świat współczesnych nastolatków” – dyrektor NASK Wojciech Kamieniecki i dyrektor Pionu Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego Marcin Bochenek.

 

W poznawaniu tego świata pomocne stają się prowadzone przez instytut badawczy NASK badania zachowań i postaw w sieci. Po pierwszej edycji badań „Nastolatki wobec internetu” z 2014 roku, przeprowadzone zostały kolejne zatytułowane „Nastolatki 3.0.”, których wstępne wyniki są już dostępne. Prezentowana obecnie publikacja przynosi szersze naukowe i eksperckie spojrzenie na podjętą problematykę zjawisk społecznych w internecie.

 

Wyniki badań wskazują, iż dzisiejsi nastolatkowie, są przekonani o swojej kompetencji w dziedzinie nowoczesnych technologii towarzyszących im praktycznie stale w codziennym życiu. Jednocześnie czują się, taka jest ich ocena, pozostawieni w tym świecie samotnie. Świat dorosłych i świat nastolatków zawsze pozostawały od siebie odseparowane. Zawsze też dorośli starali się tę barierę przekraczać. Dziś, jak sądzimy, warto by oba te światy spotkały się w celu sprostania wyzwaniom współczesności, jakimi są kreatywność i innowacyjność – podkreślają Wojciech Kamieniecki i Marcin Bochenek.[…]

 

Ciąg dalszy tego artykułu   –   TUTAJ

 

 

Nastolatki wobec Internetu  – [polecamy Roz. 7. Sylwia Galanciak i Anna Weiss, Nowe technologie w edukacji – między teorią a praktyką pedagogiczną (s.77)]  –  plik PDF  –  TUTAJ

 

 



Zostaw odpowiedź