Foto: www.facebook.com/wiesia.mitulska

 

Wiesława Mitulska

 

 

Dziś proponujemy dwa posty z ilustracjami z fejsbukowego profilu Wiesławy Mitulskiej – nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej, specjalistki terapii pedagogicznej, pracującej w Szkole Podstawowej w Słupi Wielkiej.

 

18 listopada

 

Odejmowanie jako ubywanie

 

Obserwuję zmagania pierwszaków z odejmowaniem. To działanie jest dla niektórych dzieci trudniejsze do zrozumienia niż dodawanie. Robiliśmy już wiele działań z użyciem klocków i żetonów, przeszliśmy drogę od działania do zapisu symbolami, a jednak czasami znak minus, kodujący zapis czynności odejmowania, sprawia kłopot.

 

 

 


Dziś tworzyliśmy zbiory z dzieci naszej klasy, rzucaliśmy kostką ile dzieci ma ubyć z koła i zapisywaliśmy te czynności od razu na osi liczbowej. Strzałka i znak minus kodowały działanie. Kiedy już wszystkie dzieci opuściły koło, zastanawialiśmy się, jak tę sytuację odwrócić. Podczas zapisywania kolejnych czynności na osi, dzieci same zauważyły, że tyle samo trzeba dodać ile wcześniej odjęły.

 

 

 

Kolejny nasz krok, to zapisywanie odejmowania i dodawania przy pomocy grafów z pominięciem osi. Jedno z dzieci zawołało, patrząc na graf – To tak, jak byśmy chodzili w kółko! Czy to już wystarczy, by dzieci rozumiały wzajemną odwrotność dodawania i odejmowania?

 

 

Tego jeszcze nie wiem. Powoli, nie spiesząc się, przejdziemy do samodzielnego układania sytuacji i zapisywania ich symbolami. Tylko gruntowne zrozumienie podstawowych pojęć matematycznych gwarantuje dziecku sukces na dalszych etapach nauki. Nie warto się spieszyć.

 

 

19 listopada

 

Uwolnić dziecięcą notatkę, czyli jajko powstaje z kury ?

 

Pracujemy bez podręczników, a zeszyt i portfolio dziecka są ważnymi narzędziami dokumentującym jego rozwój. W ciągu trzech lat pracy z jedną klasą przygotowuję dzieci do uczenia się przez całe życie. Powoli buduję kompetencję świadomego i skutecznego uczenia się. Ta kompetencja obejmuje wiele umiejętności, na przykład: umiejętność planowania pracy, przyjmowania odpowiedzialności za swoje uczenie, umiejętność współpracy z innymi, wyszukiwania informacji, krytycznego myślenia, robienia notatek i wykorzystywania ich do uczenia się.

 

 

Zanim dojdziemy do map myśli i bardziej skomplikowanych form, korzystamy z umiejętności, które dzieci już posiadają. Niektóre potrafią już pisać, inne jeszcze nie, potrafią wychwycić najważniejsze informacje z zajęć, a przede wszystkim potrafią rysować.

 

 

Bohaterem dzisiejszego dnia było jajko. Pisaliśmy wyrazy z literą j, zrobiliśmy kanapki z jajkiem i kilka „jajecznych” doświadczeń. Na koniec każde dziecko miało zrobić sobie samodzielnie kartę pracy z notatką o tym, czego dowiedziało się w trakcie zajęć.

 

 

Te pierwsze samodzielnie zrobione notatki zaskakują różnorodnym podejściem do tematu. Ta różnorodność to moim zdaniem atut. Bardzo cenię sobie indywidualność każdego ucznia i zamierzam ją pielęgnować.

 

 

 

 

Źródło: www.facebook.com/wiesia.mitulska



Zostaw odpowiedź