Na portalu „Strefa Edukacji” zamieszczono dzisiaj tekst Magdaleny Ignaciuk, w którym  jego autorka informuje o kolejnej inicjatywie jeszcze jednej zmiany w programach nauczania w polskich szkołach. Poniżej zamieszczamy  jego obszerne fragmenty, oraz link do jego pełnej wersji oraz to całego tekstu petycji w sprawie tej zmiany:

 

 

Nauczyciele z petycją do MEN. Chcą nowego przedmiotu

 

[…]

 

Potrzebne są gruntowne zmiany w podstawie programowej. Na takie działania nie zdecydowały się do tej pory żadne władze edukacyjne

 

Nauczyciele plastyki, edukacji plastycznej oraz doradcy i konsultanci w zakresie edukacji artystycznej alarmują – sztuka w polskich szkołach jest marginalizowana, a jej rola sprowadzana do minimum. W petycji skierowanej do Ministerstwa Edukacji Narodowej zwracają uwagę na konieczność gruntownych zmian w podstawie programowej. Podkreślają, że dotychczas żadne władze edukacyjne nie określiły roli sztuki w życiu człowieka ani nie nadały jej należnego miejsca w systemie oświaty.

 

Jeszcze nigdy do tej pory żadne władze edukacyjne w Polsce nie zdefiniowały tego, czym jest sztuka, nie określiły jej roli w życiu człowieka oraz nie przyznały jej należytego miejsca w edukacjiczytamy w petycji Katarzyny Jasińskiej, przedstawicielki Klubu Aktywnego Nauczyciela Plastyki (i nie tylko) KANAPA.

 

Autorzy dokumentu podkreślają, że obecna podstawa programowa koncentruje się wyłącznie na technikach plastycznych, a nie na kształtowaniu kreatywności i krytycznego myślenia. Tymczasem sztuka – jak wskazują badania neurobiologiczne – wpływa na dobrostan człowieka, pomaga w rozwijaniu empatii, a także sprzyja budowaniu społeczeństwa opartego na wartościach humanistycznych.

 

Obecna podstawa nie odnosi się w ogóle do kompetencji przekrojowych czy też kompetencji przyszłości. Jest zbiorem wymagań, dotyczących umiejętności plastycznych i wiedzy z zakresu teorii sztuki. Z jednej strony wymagania te wykraczają daleko poza możliwości dziecka w szkole podstawowej, z drugiej są anachroniczne i nieadekwatne do wyzwań XXI wieku. Poprzednia podstawa, choć logicznie skonstruowana, dająca wiele swobody i możliwości twórczym nauczycielom była jednak nieprzystająca do realiów szkolnych i zbyt ogólnawyjaśniają.

 

Sztuka, na równi z literaturą i filozofią, jest zbiorem ludzkich wartości. To sprawia, że staje się źródłem humanizmu także dla najmłodszych. Na dodatek, wedle najnowszych badań neurobiologicznych, jest dziedziną działalności ludzkiej, mającą realny i potwierdzony wpływ na dobrostan człowieka. Dobrostan wynikający z poczucia sensu istnienia i działania, zaspokajania wyższych potrzeb, a nie jedynie potrzeby relaksu czy odczuwania przyjemności – piszą autorzy petycji.

 

W petycji zawarto konkretne postulaty. Kluczowym jest wprowadzenie nowej filozofii nauczania sztuki. Zdaniem nauczycieli powinien powstać przedmiot „Sztuka”, obejmujący plastykę, muzykę i teatr, a każda z tych dziedzin powinna być prowadzona przez nauczyciela specjalistę.

 

Obcowanie ze sztuką i jej tworzenie powinno stać się esencją szkolnego przedmiotu Sztuka. Przedmiot ten razem z Muzyką i Teatrem powinien stworzyć szczególne trio – blok przedmiotów artystycznych w szkole, z założeniem, że każdą część tego bloku prowadzi nauczyciel specjalista w danej dziedzinie – postulują autorzy dokumentu. […]

 

Nauczyciele proponują przywrócenie przedmiotu „Wiedza o kulturze”, a także wprowadzenie projektów artystycznych jako stałego elementu nauczania. Ich zdaniem szkoła powinna być miejscem, w którym dzieci nie tylko zdobywają wiedzę teoretyczną, ale też rozwijają swoją kreatywność i wrażliwość.

 

W chwili publikacji artykułu petycja została podpisana przez 291 osób. Czy ten postulat będzie początkiem poważnych zmian w nauczaniu przedmiotów twórczych?

 

 

Cały tekst „Nauczyciele z petycją do MEN. Chcą nowego przedmiotu”  –  TUTAJ

 

 

Źródło: www.strefaedukacji.pl

 

 

x           x           x

 

Treść petycji, z możliwością poparcia jej swoim podpisem:

 

 

Petycja w sprawie zmian w kształceniu w zakresie plastyki  –  TUTAJ

 

 



Zostaw odpowiedź