Na portalu < e-pedagogika.pl > znaleźliśmy, zamieszczony tam 9 kwietnia, obszerny tekst, informujący o projekcie rozporządzenia MEN w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Poniżej zamieszczamy jego fragmenty i link do pełnej wersji tego tekstu:

 

Projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli

– jakie zmiany w 2025 r.?

 

 

Ministerstwo Edukacji przygotowało projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Dotyczą one m.in. nauczycieli edukacji zdrowotnej, muzyki i plastyki, wychowania przedszkolnego, przedmiotów zawodowych i języków obcych. Sprawdź, jakie zmiany zakłada projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. […]

 

Projekt rozporządzenia zmieniającego zakłada zmianę definicji „przepisów obowiązujących przed dniem 3 sierpnia 2019 r.” tak, by objęła również nauczycieli, którzy zdobyli przygotowanie do zawodu przed 2003 r., a nie tylko tych kształconych według standardów z lat 2003, 2004 i 2012. Celem jest jednoznaczne potwierdzenie ich kwalifikacji. Celem prawodawcy jest bowiem to, by wszyscy nauczyciele – bez względu na to, kiedy się kształcili – mogli wykonywać zawód bez wątpliwości odnośnie do nabytych wcześniej uprawnień. […]

 

Nowe kwalifikacje dla nauczycieli przedmiotu edukacja zdrowotna

 

Dotyczy: § 3a i § 39a (nowo dodane). Od roku szkolnego 2025/2026 do szkół podstawowych i ponadpodstawowych wprowadzony zostanie nowy przedmiot – edukacja zdrowotna. W związku z tym wprowadzono przepisy określające wymagane kwalifikacje. Zajęcia będą mogły prowadzić osoby, które:

-mają kwalifikacje do nauczania biologii, przyrody, wychowania fizycznego lub są psychologami szkolnymi (§ 3a ust. 1 pkt 2),

-ukończyły studia medyczne (np. lekarz, pielęgniarka, farmaceuta, ratownik medyczny) lub zdrowie publiczne i mają przygotowanie pedagogiczne (§ 3a ust. 1 pkt 3),

-mają kwalifikacje nauczyciela zgodnie z ogólnymi warunkami z § 3 ust. 1 i 2 (§ 3a ust. 1 pkt 1 oraz ust. 2 pkt 1 i 2),

-wcześniej mieli uprawnienia do nauczania przedmiotu „wychowanie do życia w rodzinie” (§ 39a).

 

Zajęcia mogą być prowadzone zespołowo przez kilku nauczycieli.

 

 

W dalszej części są tam jeszcze akapity, zatytułowane:

 

 

Poszerzenie katalogu kwalifikacji dla nauczycieli muzyki i plastyki […]

 

Więcej osób z kwalifikacjami do pracy z dziećmi do 5. roku życia w przedszkolu  […]

 

Doprecyzowanie ścieżek uzyskania kwalifikacji do nauczania przedmiotów zawodowych […]

 

Doprecyzowanie kwalifikacji nauczycieli języków obcych […]

 

Kwalifikacje nauczycieli zatrudnionych do nauczania języka kaszubskiego – po studiach I stopnia […]

 

Nowe wymagania kwalifikacyjne w MOW i domach kultury […]

 

Rozszerzenie katalogu nauczycieli posiadających bezterminowe kwalifikacje do zajmowania stanowiska pedagoga specjalnego […]

 

Doprecyzowanie kwalifikacji nauczyciela terapeuty pedagogicznego […]

 

Doprecyzowanie kwalifikacji do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka […]

 

Rozszerzenie katalogu kwalifikacji nauczycieli współorganizujących kształcenie […]

 

Wejście w życie rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniającego rozporządzenie

w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli

 

Projekt rozporządzenia został obecnie skierowany do zaopiniowania przez uprawnione organy i instytucje. Zgodnie z jego treścią, nowe przepisy mają wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

 

 

 

Cały tekst „Projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli – jakie zmiany w 2025 r.?”  –  TUTAJ

 

 

Źródło: www.epedagogika.pl

 

 

x          x          x

 

 

Projekt Rozporządzenia MEN w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli  – TUTAJ

 



Zostaw odpowiedź