Wczoraj (8 listopada) w gościnnych pomieszczeniach Łódzkiego Domu Kultury odbyła się II konferencja „MOZAIKA EDUKACYJNA – Relacje w Innowacji”. Zorganizowały ją: Szkoły MIKRON, Łódzki Dom Kultury, Stowarzyszenie „kre-Aktywni”, Fundacja Kreatywnej Edukacji EDUKABE, Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Łodzi i Zespół Szkół Gastronomicznych w Łodzi. Przypominamy, że z pierwszej konferencji (odbyła się 22 marca 2019 roku) zamieściliśmy relacje, zatytułowane: „Mozaika organizatorów i tematów – nietypowa konferencja o relacjach w edukacji i Konferencja „Relacje w edukacji” – część II – warsztaty”.

 

 

 

Pierwsza refleksja, jaka nasunęła się już na samym początku konferencji, to smutna konstatacja, że zainteresowanie środowiska łódzkich nauczycieli inicjatywą „Mozaika Edukacyjna” nie tylko nie wzrosło, ale – niestety – zmalało.

 

 

Zgodnie z programem konferencji jako pierwsza zabrała głos Luiza Skutnik, której wystąpienie zatytułowane „Od inspiracji do działania – moja droga zmian” było bardzo osobistą opowieścią o jej drodze „od uczennicy nierokującej (w opinii nauczycieli) nadziei nawet na zaliczanie matematyki z klasy do klasy w podstawówce, do twórczyni znanej szkoły COGITO w Płocku, a ostatnio założycielki Fundacji Rozwoju Edukacji i Kreacji FREAK. Oto kilka cytatów z tej opowieści:

 

Zapraszam w podróż po moim życiu, po mojej drodze zmian. […] Warto się cofnąć trochę, zobaczyć jakim uczniem my byliśmy, jak to wyglądało z naszej perspektywy, i jak to wygląda dzisiaj. […] Pamiętam, byłam dzieckiem bardzo zamkniętym, u mnie się dużo działo w głowie i w sercu, ale tego nie pokazywałam. W związku z tym nauczyciele odbierali mnie jako kogoś zupełnie innego niż byłam w rzeczywistości.[…] Jest zdanie, które pamiętam do dziś: Kalinowska, jak ty zdasz z matematyki przez wszystkie klasy podstawówki, to mi tu kaktus wyrośnie.

 

Dyrektor który chce zmiany musi bardzo zainwestować we własny rozwój. Żeby nie przelewać swoich lęków na innych, żeby nie hamować, a jednocześnie wspierać.”

 

W pewnym momencie zdarzył mi się wypadek, samochodowy. Pokiereszowałam sobie kręgosłup, musiałam się zatrzymać. […] Musiałam zrezygnować ze szkoły COGITO, ono już nie jest moje.[…]

 

„Ale wszystko jest po coś. Bo się okazało, pamiętajcie: każda zmiana jest dobra. Nawet jeśli w skutkach, początkowo, wydaje się tragiczna. {…] W rezultacie, to powiedzenie, że nie ma tego złego co by na dobre nie wyszło, jest prawdą.. Bo dzięki temu ja stworzyłam „Frek’a” , stworzyłam fundacje. I nagle wszystko zaczęło mi się układać, przekładać… […] Póki co przygotowuję się do otwarcia mojej nowej, frekowej szkoły…”

 

Buduj relację z każdym. Każdy nauczyciel jest ważny. I ten, który jest chętny na zmianę i ten który nie jest chętny na zmianę. To jest też człowiek. Patrz na człowieka. […] Błąd jest trampoliną do odniesienia sukcesu. Błąd nie jest czymś złym. Błąd daje naukę. Nigdy nie wolno się poddawać – nawet gdy coś nie działa.”

 

 

Wystąpienie Luizy Skutnik było bez wątpienia „gwoździem” tej konferencji. Pozostałe – o wiele krótsze – w pełni uzasadniały jej nazwę: „Mozaika Edukacyjna”. I tak w kolejności wystąpiły:

 

 

 

Karolina Golec-Szlawska – programistka w firmie „Tomtom Polska” (urządzenia nawigacyjne), która zaprezentowała swoje rozważania na temat „Czego (nie)uczy szkoła? O związkach edukacji z biznesem”. Najcenniejszą z tej prelekcji była informacja „z pierwszej ręki”, jak bardzo wyobrażenia absolwentów polskiej szkoły (przez ową szkołę ukształtowane) o potrzebnych im kompetencjach różnią się od oczekiwań przedsiębiorców, którzy ich zatrudniają..

 

 

 

 

Monika Matusiewicz z Łódzkiego Domu Kultury, która przedstawiła krótką informację, zatytułowaną „Bardzo Młoda Kultura 2019-2021 woj. łódzkie”

 

 

 

 

Barbara Michalska zw stowarzyszenia „Kre Aktywni”, której wystąpienia, zatytułowane „Take a Digital break – narzędzia do moderacji czasu online” tak naprawdę dotyczyło problemów mediów społecznościowych i czasu, które na nie tracimy: dzieci, młodzież, ale i my – dorośli.

 

Ale zanim rozwinęła główny wątek wiodącego tematu przedstawiła „bardzo wyjątkową osobę, współtworzącą niesamowitą inicjatywę o nazwie „Kołobajki” – Kiryła* – organizatora, marketingowca i copywritera tego przedsięwzięcia.

 

Centralnym motywem głównej części wystąpienia pani Barbary Michalskiej był program Take a Digital break, którego celem jest zwrócenie uwagi na powszechny problem nadużywania telefonów i urządzeń mobilnych i zwrócenie uwagi na ryzyka, które się z tym wiążą.

 

*Kirył Konowałow – współzałożyciel „Kołobajki” – pracowni książek dotykowych dla dzieci niewidomych i słabowidzących. Więcej o nim  –  TUTAJ

 

 

 

Po przerwie rozpoczęła się sfera warsztatów, prowadzonych w dwu turach p 75 minut każda, aby osoba uczestnicząca w konferencji mogła wziąć udział w dwu różnych zajęciach. Odwiedziliśmy, na chwilę, każdy z nich – tuż po rozpoczęciu ich pierwszej tury:

 

 

 

 

Gamifikacja w edukacji” – prowadzi Joanna Leszczyńska, Szkoły NOKRON

 

 

 

Czytanie na receptę – przykłady warsztatów biblioteraoeutycznych” – prowadzi Dariusz Staniszewski, Wojewódzka Biblioteka Publiczna im. J. Piłsudskiego w Łodzi

 

 

 

U-Ważność. Daj się posłuchać” – prowadzi Barbara Michalska, EduKABE – Fundacja Kreatywnych Rozwiązań.

 

 

 

Stawiam na rozwój! Praca metodą Montessori” – prowadzi Dorota Krawczyńska

 

 

 

Tekst i zdjęcia

Włodzisław Kuzitowicz



Zostaw odpowiedź